Ekonomik kalkınma stratejisi olarak lojistik köyler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELEK ERDİL

Danışman: SABRİ BURAK ARZOVA

Özet:

Anahtar Kelimeler : Lojistik Köy, Kentsel Lojistik, Lojistik Üs EKONOMİK KALKINMA STRATEJİSİ OLARAK LOJİSTİK KÖYLER Bu çalışmada, ticaretin küreselleşmesine paralel olarak, uluslararası rekabet avantajı kazandırma odaklı geliştirilmiş lojistik hizmetler kapsamında lojistik köyler incelenmiştir. Intermodal ve multimodal taşımacılık sistemi üzerine temellenen bu yapılanmaların amacı, katma değer yaratmak ve ulaşım maliyetlerini azaltacak şekilde çeşitli ulaşım türlerini kullanarak ekonomik kalkınmaya ve rekabete katkıda bulunmaktır. Kentsel lojistik kavramı bu noktada lojistik köyleri ve lojistik üsleri kapsamaktadır. Şehir planlaması üzerine şekillenen kentsel lojistik; lojistik köy olarak bilinen merkezileşmiş ve beraberinde kümelenmiş yapılanmaları, lojistik köyler ise lojistik üs denilen küme içerisindeki terminalleri, başka bir deyişle düğüm noktalarını oluşturmaktadır. Çalışmanın son kısmında, Roterdam Limanı ve Endüstri Kompleksi tez konusunu örnekleyecek şekilde incelenmiştir. Edinilen izlenimlere göre, kurulan lojistik köyler ekonomik kalkınma çerçevesinde; ticaret hacmi, gayri safi yurt içi hâsıla, istihdam oranları ve yabancı doğrudan yatırımlarda belirgin bir artış sağlamaktadır. Keywords : Freight Village, City Logistics, Logistic Node ABSTRACT AN ECONOMIC DEVELOPMENT STRATEGY: FREIGHT VILLAGES In this study, freight villages are examined within the parallel of globalization of commerce including logistics services which are developed for gaining competitive advantage. Based on intermodal and multimodal transportation modes, the aims of these activities are to create additional value and contribute to the economic development along with the superiority of rivalry by minimizing transportation costs through using various modes of transportation. The concept of logistics here contains freight villages and logistic nodes. Primarily built on the urban planning concept, city logistics shapes the activities, accepted as central and clustered formulations of freight villages. Therefore, logistical nodes, also known as focal points, remain in the border of freight villages. In the last part of this study, Rotterdam Port and Industrial Complex is analyzed in the way to prove the thesis. According to the results, the consequences of building freight villages are to be clearly shown by the positive change in trade volume, gross domestic product, deployment rates and foreign direct investments.