Dışavurumculuğun ilköğretim I. kademe sürecinde yeri ve önemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEVCAN TUNCALP

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

Sanat Eğitimi yöntemleri öncelikle sağlam bir sanat kuramı üzerine kurulmalıdır. Sanatın ne olduğu, kaynağı, gelişimi ve temel nitelikleri doğru saptanamıyorsa ya da çelişkili ve eksik değerlendirmeler yapılıyorsa sanat eğitiminde beklenen sonucun elde edilmesi oldukça güçtür. Onun için özellikle 7-11 yaş grubunun sanat eğitimi süreci bu yaş grubunun özelliklerine yönelik planlanırken sanatın anlamı, önemi ve gerekliliği konularının da açık bir dille aktarılması düşünülmelidir. Bu da yeterli olmayacaktır. 7-11 yaş grubunun sanatsal faaliyetlerinin Tematik Açılımlı bir sanat eğitimi temelinde tüm müfredatla ve yaşamın her yönüyle (tarih, bilim, kültür, sanat, uygarlık... vs) pratik ve teorik olarak ilişkilendirilmesi şarttır. Bunun da başarılabilmesi için müzelerden, sanatsal etkinliklerden yararlanan, sanata yaşamın içine doğal bir şekilde yer veren ve hayatın vazgeçilmez olduğunu hisseden bireylerin yetiştirilmesiyle esastır. Yukarıda belirttiğimiz tüm bu durumlar göz önüne alınarak, tezimizde sanatın kaynağı, tanımı, temel nitelikleri ve sanat eğitimi kuramları, 7-11 yaş grubunun tüm gelişim özellikleri temelinde dışavurumcu sanatçı ve resimlerin yaş gruplarına uygun seçkisi (30 ressam-30 eser) yapılmış ve gerektiği kadar özlü bilgiler sunulmuştur. Dışavurumcu sanatın tanıtımı ve sanat eğitiminde sağladığı imkanlar belirtilmiştir. Bundan sonraki aşamada ise, bu seçkinin müfredat programlarıyla yaş gruplarına uygun olarak özdeşleştirilmesi gerçekleştirilmiştir. Bu noktada biçimlendirme, görsel sanat kültürü ve müze bilinci kazanımlarına ek olarak dördüncü bir kazanımdan (Sanat yoluyla eğitim temelli ve Tematik Açılımlı Sanat Eğitimi) söz edilmiştir. Bu dördüncü aşamada vurguladığımız kazanımlar gerçekleştirilemediği taktirde Milli Eğitimce hedeflenen ilk üç kazanımında hiçbir anlam ifade etmeyeceği hatta çökeceği gösterilmeye çalışılmıştır. Dışavurumcu sanatın 7-11 yaş grubunu akıl, ruh ve kişilik gelişimi yönlerinden derinden etkileyeceği varsayılarak buna yönelik uygulamalardan söz edilmiştir. Sonuç olarak tezimiz; sanat eğitiminde özgün ve örnek bir model oluşturmaya hizmet etmek amacı taşımaktadır. Anahtar Kelimeler: Kuram, Sanat, Sanat Eğitimi, Dışavurumculuk, Ana Tema ve Yan Tema ABSTRACT Art education methods should be established primarily on an art theory. Unless a correct definition of art, its source, importance and its fundamental qualities are determined properly or there are contradictory and inefficient evaluations, the fundamentals of the art education will be ruined. For that reason, particularly while the art education process of the 7-11 age groups is being planned according to the characteristics of their age, the issues such as the true meaning of art, it is vital and necessary to apply this in a clear and understandable way. However, this will not be enough. It is a must to associate art activities of 7-11 age group on a basis of art education based on a Thematic Development with its whole curriculum and to every aspect of life such as history, science, culture, art, civilization etc., and both practically and theoretically. To achieve this it is essential to bring up individuals taking advantage of museums, art events, and embracing art naturally in their everyday life, feeling that life is indispensable. Considering all the circumstances mentioned above, in our thesis, the source of art, its definition and fundamental qualities, art education theories, expressionist artists and their chosen works appropriate for the 7 to 11 age groups based on 30 artists and their 30 works have been studied and substantial information is provided. The definition of expressionism and the facilities it provides in art education have been pointed out. Following this, the chosen works have been associated with curriculums appropriately for the age groups.At this point, in addition to attainments such as formation, visual art culture and raising museum awareness, a fourth gain, which involves education through art and art education with Thematic Development, has been mentioned. If the attainments mentioned on the fourth phase have not been realized, the fact that the first three objectives determined by the Ministry of Education will not make a sense and the results will even be disastrous have been made clear. Taking for granted that the expressionist art will deeply affect the mental, spiritual, and personal development of the 7 to 11 age group, some of the related applications have been mentioned. Therefore, our thesis aims at setting a genuine model in art education. Key Words: Theory, Art, Art Education, Expressionism, Main Theme and Subordinate Theme