Gestalt Kişisel Gelişim Grup Programının üniversite öğrencilerinin temas biçimleri ve farkındalık düzeylerine etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ASUMAN GÜNER ÖZTÜRK

Danışman: Müge Yüksel

Özet:

“Gestalt kişisel gelişim grup programının üniversite öğrencilerinin temas biçimleri ve farkındalık düzeylerine etkisi” başlıklı bu çalışmada araştırmanın genel amacı, “Gestalt Kişisel Gelişim Grup Programı”nın üniversite öğrencilerinin farkındalık düzeylerini arttırma ve temas biçimlerini geliştirmede etkili olup olmadığının incelenmesidir. Araştırma, deneme modeline uygun olarak planlanmıştır. Bu araştırmada, deneysel desen modellerinden, öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Veri çeşitlemesi yapılarak, betimsel analiz ve içerik analizinden de faydalanılmıştır. Araştırma, eğitim fakültesinde okuyan üniversite öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam 48 üniversite öğrencisi katılmıştır. Deney I, kontrol I, deney II ve kontrol II olmak üzere dört grup oluşturulmuştur. Katılımcıların 24 tanesi “rehberlik ve psikolojik danışmanlık” bölümünden, 24 tanesi ise eğitim fakültesinde başka bölümlerde okuyan öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçekler, “Gestalt Temas Biçimleri Ölçeği-Yeniden Düzenlenmiş Formu” ve “Bilinçli Farkındalık Ölçeği”dir. Ayrıca, araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Veri çeşitlemesi amacıyla, araştırmacı tarafından hazırlanan 17 sorudan oluşan grup programı değerlendirme anketi kullanılmıştır. Veri çeşitlemesi için faydalanılan nitel analiz kısmında ise araştırmacı tarafından hazırlanan “Gestalt Kişisel Gelişim Grubu Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerle ilgili yapılan analizler, nicel analiz kısmında ölçek analizleri nonparametrik Mann-Whitney U ve Wilcoxon testleri ile; anket analizleri ise betimsel analiz yöntemi ile denetlenmiştir. Veri çeşitlemesi amacıyla kullanılan nitel verilerin analizi kısmında ise içerik analizi yönteminden faydalanılmıştır. Araştırmanın genel amacına bağlı olarak nicel veriler aracılığıyla test edilen araştırma denenceleri; ““Gestalt Kişisel Gelişim Grup Programı”, üniversite öğrencilerinin farkındalık düzeyleri üzerinde etkilidir”; ““Gestalt Kişisel Gelişim Grup Programı”, üniversite öğrencilerinin temas biçimleri üzerinde etkilidir”; ““Gestalt Kişisel Gelişim Grup Programı”nın, deney gruplarına uygulanması sonucunda ulaşılması beklenen hedeflere ilişkin hazırlanan “Gestalt Kişisel Gelişim Grubu Değerlendirme Anketi”ne grup oturumlarına katılan katılımcıların verdikleri cevaplar, grup oturumlarından beklenen sonuçları destekler niteliktedir” şeklinde belirlenmiştir. Buna ek olarak, veri çeşitlemesi yapabilmek amacıyla araştırmanın genel amacına bağlı olarak ““Gestalt Kişisel Gelişim Grup Programı”nın, deney gruplarına uygulanması sonucunda ulaşılması beklenen hedeflere ilişkin hazırlanan “Gestalt Kişisel Gelişim Grubu Değerlendirme Formu”na grup oturumlarına katılan katılımcıların yazılı olarak verdikleri cevapların grup oturumlarından beklenen sonuçlarla uyumlu olup olmadığı” nitel veriler aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara bakıldığında, deney ve kontrol gruplarının öntest puanları arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Deney I grubu ve deney II grubu “farkındalık” öntest-sontest puanları arasında sontest lehine fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur; “temas biçimleri” puanlarında ise geri döndürme, saptırma, temas ve iç içe geçme temas biçimlerinde anlamlı farklılık bulunmuş; duygusal duyarsızlaşma alt boyutunda fark anlamlı bulunmamıştır. Kontrol I ve kontrol II gruplarının öntest-sontest farkındalık ve temas biçimleri puanları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Deney I ve kontrol I grupları sontest puanları arasında deney I grubu lehine fark “farkındalık” puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş; temas biçimlerinin alt boyutlarında ise geri döndürme, saptırma ve temas temas biçimlerinde anlamlı bulunmuş; iç içe geçme ve duygusal duyarsızlaşma alt boyutlarında fark anlamlı bulunmamıştır. Deney II ve kontrol II grupları sontest puanları arasında deney II grubu lehine fark “farkındalık” puanlarında istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş; temas biçimlerinin alt boyutlarında ise fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Sonuç olarak, “Gestalt Kişisel Gelişim Grup Programı”nın, deney gruplarına katılan öğrencilerin farkındalık düzeylerini arttırmada ve temas biçimlerini geliştirmede etkili bir program olduğu saptanmıştır. ABSTRACT The study entitled as “the effect of gestalt personal growth group program on university students’ contact styles and awareness levels”. This study investigated whether the contact styles and awareness levels of the university students, enrolled in the education faculty, would increase or decrease as a result of the group program application, developed by the investigator. In this research, from experimental design models, pretest-posttest experimental design with control group is used. The experiment consisted of four groups as experimental I, control I, experimental II and control II. In order to make the data variation, it has benefited from the descriptive analysis and content analysis. The sample of the study consisted of education faculty students. Total of 48 students attended the study. 24 of the participants were from the “Guidance and Psychological Counseling” department, and 24 of the students were from the education faculty, majoring in different studies. “Mindful Attention Awareness Scale”, the “Gestalt Contact Styles Questionnaire-Revised” and “Personal Information Form” were utilized to obtain data. For the qualitative analysis, “Gestalt Personal Growth Group Evaluation Form” was used, developed by the experimenter. The analysis of the data, obtained from the experiment, is checked by the nonparametric Mann-Whitney U and Wilcoxon tests and also, the descriptive analyses. Content analyses were used for the qualitative data analysis. The following are the results of the experiment: No difference has been found between the experimental and control groups’ pretest scores; A statistically significant difference has been found between the pretest-posttest scores of the experimental I and experimental has been found between the pretest-posttest scores of the experimental I and experimental II group results show a close proximity to one another.