Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2024
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: MUSTAFA TEMÜR
Danışman: Cenk Sayın
Özet:
Dünyada insan nüfusunun ve taşıt sayısının
artmasına bağlı olarak artan emisyon kirliliği insan sağlığını ve doğayı
olumsuz etkilemektedir. Bu kirletici emisyonlar, atmosferde sera gazı ve
partiküllerin birikmesine neden olur. Bu da günümüzde, başta iklim değişikliği
ve hava kirliliği olmak üzere birçok soruna yol açmaktadır. Dizel ve benzin
motorlarının avantajlarını birleştiren RCCI motorlar, daha verimli ve temiz bir
yanma sağlayan yenilikçi bir düşük sıcaklıkta yanma konseptidir. Bu konseptte,
yüksek reaktiviteli ve düşük reaktiviteli olmak üzere en az iki farklı türde
yakıt kullanılmaktadır.
Bu yapılan çalışmada, düşük sıcak yakıtı olarak, yüksek
oktan sayısı ile bilinen bir alkol yakıtı olan metanol ile geleneksel dizel
yakıtı kullanılmıştır. Dört silindirli, turboşarjlı, su soğutmalı, common-rail yakıt enjeksiyon
sistemine sahip bir dizel motor, emme manifolduna metanol yakıtı püskürtecek
yeni bir enjektör eklenmesiyle birlikte RCCI yanma konseptine dönüştürülmüştür.
Deneyler 1750 d/d sabit hızda ve dört farklı motor yükünde (40 Nm, 60 Nm, 80 Nm
ve 100 Nm) gerçekleştirilmiştir. Bu
çalışmada kullanılan metanol, 12,19 ve 26 g/d (M12, M19 ve M26) olmak üzere üç
farklı kütlesel debide motora gönderilmiş, elde edilen sonuçlar dizel yakıtı
ile elde edilen sonuçlarla karşılaştırılmıştır.
Yapılan
deneysel çalışmada, geleneksel sıkıştırma ile ateşlemeli motorun emme manifolduna
bir benzin enjektörü takılarak, düşük reaktiviteli yakıt olan metanol püskürtülmüş
ve RCCI yanma moduna dönüştürülmüştür. Deneylerde, emme havasına metanol
püskürtmenin yanma özellikleri (silindir basıncı, ısı dağılım oranı, kümülatif
ısı dağılımı, basınç artış oranı, tutuşma gecikmesi, yanma süresi), motor
performans parametreleri (özgül yakıt tüketimi, özgül enerji tüketimi,
volümetrik verim) ve emisyonlar (HC, NOx, CO2, O2
ve is) üzerindeki etkileri incelenmiştir.
Deneyler
sonucunda, kullanılan metanol oranının artmasıyla birlikte basınç artış oranı
değerinin vuruntu limitini geçtiği tespit edilmiştir ve özgül yakıt tüketimi
artmıştır. Motor yükü arttıkça maksimum silindir basınçlarının ve basınç artış
oranlarının arttığı, maksimum ısı dağılım oranının ise azaldığı görülmektedir.
Minimum tutuşma gecikmesi M12 yakıtı ile 40 Nm’de, 5,63 krank mili açısında
meydana gelirken, maksimum tutuşma gecikmesi M26 yakıtı ile 80 Nm’de 15,12 krank
mili açısında meydana gelmiş olup motor yükü arttıkça artan bir eğilim
göstermektedir. En yüksek yanma süresi M26 yakıtıyla 100 Nm torkta elde
edilirken, en düşük yanma süresi aynı yakıtla 40 Nm’de elde edilmiştir. Genel
olarak artan yükle azalma eğilimi gösteren özgül yakıt tüketimi için minimum
değer geleneksel dizel yakıtı için 100 Nm'de 231,11 g/kWh olurken, en yüksek değeri
M21 yakıtı ile 40 Nm’de 350,49 g/kWh olmuştur. Özgül enerji tüketimi minimum
değere 100 Nm’de geleneksel dizel yakıtı ile 9,82 MJ/kWh ile elde edilirken, en
yüksek değere ise 40 Nm'de M26 yakıtı ile 12,54 MJ/kWh değeri hesaplanmıştır.
Metanol oranı arttıkça NOx ve CO2 emisyonlarında önemli
iyileşmeler gözlenirken, HC ve O2 emisyonlarında artış görülmüştür. İs
emisyonu ise düşük yüklerde azalırken, yüksek yüklerde artma eğilimi göstermiştir.