Ortaöğretim coğrafya ders kitaplarının doğal sistemler bölümlerinin yapılandırmacılık yaklaşımına göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE NUR AKSOY

Danışman: ALİ BALCI

Özet:

Bu araştırmada, 2013-2014 öğretim yılında hazırlanan ortaöğretim 9, 10, 11, 12. sınıf coğrafya kitaplarının “Doğal Sistemler” bölümü incelenmiş ve konuların yapılandırmacılık yaklaşımına göre ele alınıp alınmadığı öğrenci görüşleri doğrultusunda tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla araştırmacı tarafından, yapılandırılmış 24 maddelik likert tipi anket formu ile 4 adet açık uçlu soru hazırlanarak ortaöğretimde okuyan 80 öğrenciye uygulanmıştır. Amaçlarımızı gerçekleştirmek için nicel ve nitel yöntem kullanılmıştır. Elde edilen veriler istatistik programlarından yararlanılarak betimsel analize göre çözümlenmiştir. Analiz sonucunda ders kitaplarında; açıklamaların yetersiz olduğu, konuların anlaşılır bir şekilde anlatılmadığı, soruların üniversite sınavı için yetersiz olduğu, etkinliklerin ve sürece yönelik değerlendirmelerin yetersiz olduğu, konuların sonunda lerin olmadığı, 12. sınıf coğrafya ders kitabında anahtar kavramlara yer verilmediği ve öğrencilerin ünite içinde geçen kavramlarla ilgili yanılgıları yaşadıkları bulgularına ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular yorumlanarak sonuçlandırılmış ve önerilerde bulunulmuştur. Anahtar Kelimeler: Yapılandırmacılık, Coğrafya, Ders kitabı, Coğrafya Eğitimi. ABSTRACT In this study, "Natural Systems" section of 9, 10, 11, 12th grade secondary education geography books prepared in 2013-2014 academic year is examined and efforts are made in accordance with the view of students to identify whether subjects are based on constructivism approach or not. For this purpose, structured 24-item Likert-type questionnaire with four open-ended questions were prepared and applied to 80 students studying in secondary education. Qualitative methods were used to realize our goals. The obtained data were analysed in regard to descriptive analysis. The findings were finalized with interpreting and recommendations were made. As a result of analysis, it was found that in textbooks; explanations are insufficient, the subjects clearly were not well-documented, the questions are insufficient for the university exam, events and process-oriented assessments are insufficient, no summary takes place at the end of the subjects and key concepts are not included in 12th grade textbook. It was also found that students had misconceptions. Keywords: Constructivism, Geography, Textbook, Geography Education.