İlköğretim 7.sınıf öğrencilerinin "maddelerin sınıflandırılması ve dönüşümleri" konusundaki kavram yanılgılarının deney ve kavram haritası yöntemi ile giderilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2004

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: NİLGÜN ERSOY

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

İLKÖĞRETİM 7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN "MADDELERİN SINIFLANDIRILMASI VE DÖNÜŞÜMLERİ" KONUSUNDAKİ KAVRAM YANILGILARININ DENEY VE KAVRAM HARİTASI YÖNTEMİ İLE GİDERİLMESİ Bu çalışmada; öğrencilerin "Maddelerin Dönüşümleri ve Sınıflandırılması" konusundaki kavram yanılgıları tespit edilip, kavram haritası ve deney yöntemi kullanılarak kavram yanılgılarının giderilmesi araştırılmıştır. Bu amaçla bir devlet okulundaki 7. sınıflardan tesadüfi olarak iki deney grubu ve bir kontrol grubu olmak üzere üç sınıf seçilmiştir. Örneklem grubunu oluşturan toplam öğrenci sayısı 128' dir. Araştırma uygulamalı olarak yapılmış olup 7. sınıf "Maddelerin İç Yapısına Yolculuk" ünitesinin " Maddelerin Sınıflandırılması ve Dönüşümü" konusu boyunca devam etmiştir. Uygulama başlamadan önce Bilimsel Başarı Testi (BBT), açık uçlu sorular, mantıksal düşünme yeteneği testi (MDYT) ve tutum ölçeği uygulanmıştır. Deney-I grubundaki dersler geleneksel yöntemin yanında kavram haritası yöntemi ile işlenmiştir. Öğrenciler gruplara ayrılmış ve gruplara her ders sonunda kavram haritası çizdirilmiştir. Deney-II grubunda geleneksel yöntemin yanında deney yöntemi ile dersler yapılmıştır. Öğrenciler 5-6 kişilik gruplara ayrılmıştır. Araştırmacı tarafından seçilen deneylerin bazıları gösteri deneyi şeklinde, bazıları ise öğrencilere bizzat yaptırılmıştır. Kontrol grubunda ise dersler geleneksel yöntemle yürütülmüştür. Çalışmanın sonunda bütün gruplara tekrar BBT, açık uçlu sorular ve tutum ölçeği testi uygulanmış ve yapılan etkinliklerin kavram yanılgılarına ve başarıya etkisi değerlendirilmiştir. Ayrıca öğrencilerin tutumlarındaki değişim ve mantıksal düşünme yeteneğinin kavramsal anlamaya etkisi irdelenmiştir. Çalışma bittikten 10 hafta sonra BBT ve açık uçlu sorular verilerek uygulamanın hatırlamaya etkisi incelenmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak ortaya çıkarılan sonuçlar şunlardır: ü Kavram haritası ve deney yöntemi ile geleneksel yöntem arasında, başarı ve kavramsal gelişim açısından uygulanan metodların lehine anlamlı bir farklılık vardır. ü Deney yönteminin kavram haritası yöntemine oranla kavramsal anlamada daha etkili olduğu görülmüştür. ü Kavram haritası ve deney yönteminin geleneksel yönteme oranla hatırlamada anlamlı bir farklılık vardır. ü Öğrenci tutumlarında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Bunun nedeni ise araştırmanın tutumları değiştirecek kadar uzun sürede uygulanmamış olmasıdır. ü Araştırma sonuçlarına bakılarak öneriler sunulmuştur. Yapılan araştırmanın bu alanda yapılacak çalışmalara ışık tutacağı umulmaktadır. ABSTRACT TO END THE MISCONCEPTIONS OF THE 7th GRADE STUDENTS IN PRIMARY EDUCATION ABOUT "THE TRANSFORMATIONS AND CLASSIFICATIONS OF THE MATTERS" BY MEANS OF EXPERIMENT METHOD AND CONCEPT MAP METHOD In this study, it was tried to determine the misconceptions of the students about "The transformations and classifications of the matters" and to end these misconceptions by using the experiment and concept map methods. On the basis of this aim, three classes were selected from 7th grade classes of a primary school randomly as two experiment groups and one control group. The number of participants taken place in the sample was 128. The research was made in a implementation- based manner and the implementation went on in the course of "The transformations and classifications of the matters" subject matter located in "A survey to the internal structure of the matter" chapter which was studied in 7th grade program. Before implementation, a Scientific Achievement Test, open- ended questions, a reasonable thinking skills test and an attitude scale were given to the students. The classes were given by means of concept map method in the Experiment- 1 group. The students were divided into groups and these groups were asked to draw a concept map at the end of the each class. The classes were taught in the Experiment- 2 group by using experiment method. The students were divided into the groups which include 5-6 students. The experiments were chosen by the researcher and some of the experiments were performed in the form of demonstration experiment while some others were made by the students. The classes were carried out by way of traditional method in the Control group. At the end of the implementation, the Scientific Achievement Test, open- ended questions and the attitude scale were given to all groups again and the effects of the activities, which were fulfilled during the implementation, on misconceptions and on achievement were evaluated. Additionally, the changes in attitudes and in reasonable thinking skills of the students and the effects of them on conceptual understanding were examined. The effects of the implementation on remembering were also examined by giving the Scientific Achievement Test and the open- ended questions 10 weeks later. The results which are reached with regard to the data of this study are: · There is a significant difference between the implemented methods, concept map and experiment methods, and traditional method in the favor of the former group in the area of effectiveness on achievement and conceptual development. · It was seen that the experiment method is more effective than the concept map method with respect of conceptual understanding. · It was found that the concept map and experiment methods are significantly more effective than the traditional method in the area of the remembering. · A significant difference in the students' attitudes is not observed. The reason of this is that the time period of the implementation is not long enough to change the tendencies of the students. · Some suggestions were presented on the basis of results of the study. It is expected that this study would guide and help to the future studies in this field. Key words: misconception, experiment method, concept map method.