Zihin engelliler öğretmenliği 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeylerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Özel Eğitim Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: EMRAH TEKNECİ

Danışman: AYDAN AYDIN

Özet:

Zihin Engelliler Öğretmenliği 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları ile Kaygı Düzeylerinin Karşılaştırılması Özel eğitim bölümü zihin engelliler öğretmenliğinde okumakta olan 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacı ile tarama modeline göre yapılan araştırmanın örneklemini beş üniversiteden 410 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, zihin engelliler öğretmen adaylarının mesleğe yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla Çetin (2006) tarafından geliştirilen “Öğretmenlik Mesleği Tutum Ölçeği”, kaygı düzeylerini belirlemek amacıyla Spielberger (1979) tarafından geliştirilen “Durumluk-Süreklilik Kaygı Ölçeği” ve zihin engelliler öğretmenliğinde okumakta olan öğrenciler hakkında bilgi toplamak amacıyla “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS istatistik programıyla analiz edilmiş 0.05 düzeyinde anlamlılığa bakılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda zihin engelliler öğretmenliği adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının; yaş, cinsiyet, sınıf düzeyi, alanda çalışıp çalışmama, mezun olunan lise türüne, mezun olunan alan türüne ve ailelerinin yaşadıkları yer değişkenlerine göre, sürekli kaygı düzeylerinin; yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre, durumluk kaygı düzeylerinin; yaş ve cinsiyet değişkenlerine göre farklılaştıkları bulunurken, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının; tercih sırası değişkenine göre, sürekli kaygı düzeylerinin; sınıf düzeyi, alanda çalışıp çalışmama, mezun olunan lise türüne, mezun olunan alan türüne, tercih sırası ve ailelerinin yaşadıkları yer değişkenlerine göre, durumluk kaygı düzeylerinin; sınıf düzeyi, alanda çalışıp çalışmama, mezun olunan lise türüne, mezun olunan alan türüne, tercih sırası ve ailelerinin yaşadıkları yer değişkenlerine göre farklılaşmadığı bulunmuştur. Zihin engelliler öğretmenliği adaylarının okudukları üniversite değişkenine göre öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuşken, sürekli ve durumluk kaygı düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Anahtar kelimeler: öğretmenlik mesleği, tutum, kaygı düzeyi ABSTRACT Attitudes of 1st and 4th grade university students attending mentaly disabled education towards teaching profession and comparison of their anxiety levels With the purpose of examining the relationship between their attitude toward profession and anxiety level of first and fourth grade students at special education department mental retardation teaching department,the research was realized according to the screening model and sampling consisted of 410 teacher candidate from five different university. In the research, “Teaching Profession Attitude Scaling” which was developed by Çetin(2006) in order to determine the attitudes of mental retardation teacher candidates, “Conditional- continuity Anxiety Scaling “ which was developed by Spielberger(1979) in order to determine anxiety levels of these teachers and “Personal Information Form “ in order to gather information about the teachers, were used as data collecting tools. Resulting data was analysed by the statistical program SPSS and 0.05 confidence level was obtained. Result of the study showed that mental retardation teacher candidates’ attitudes toward teaching profession, changes depending on age,gender,grade level,field working, type of high school graduated,graduation domain and where their family lived. Also continuous and conditional anxiety levels were changed depending on age and gender variables. On the other hand,it was shown that their attitude towards teaching profession did not differentiated according to order of preference their continuous anxiety levels was not differed according to grade level,field working, type of high school graduated,graduation domain, order of preference and where they parents lived. Their conditional anxiety levels was not differed by the variables: grade level,field working,type of high school graduated ,graduation domain,order of preferences and where parents live. Although accoring to mental retardation teacher candidates’ university variables,their attitutudes towards teaching profession had a meaningful relationship, there is no meaningful relationship between continuous and conditional anxiety levels . Key words: teacher profession, attitude, anxiety level