Bilgi ekonomisi ve entellektüel sermayenin bankacılık sektörü ile ilişkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Pelin Cansev

Danışman: TİĞİNÇE OKTAR

Özet:

Son yıllarda dünya ekonomisinde küreselleşme kavramı ile birlikte sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçiş sürecinde hızlı bir dönüşüm yaşanmaktadır. Sanayi devrinde bilgi, rekabet aracı olarak görülmezken, bilgi çağında ise önemli bir rekabet aracı olarak kabul edilmektedir. Bilgi çağı ile birlikte ekonomik sosyal ve teknolojik değişimlerin yanında işletmelerin organizasyon yapısında ve çalışma şekillerinde önemli değişimler yaşanmıştır. Bilgi varlıkları yoğun olan işletmelerin ortaya çıkmasıyla birlikte mavi yakalı çalışanlara olan ihtiyaç azalırken bilgi işçisi olarak da adlandırılan beyaz yakalı çalışan sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Küreselleşen dünyada, bankacılık sektörü için önemli bir kavram haline gelen bilgi, entelektüel sermaye olarak bilinen yeni bir yaklaşımı beraberinde getirmiştir. İşletmelerin başarısında temel unsurun entelektüel sermaye olduğu bilinen bir gerçektir. Yoğunlaşan rekabet ve ekonominin liberalizasyonu sonucu bankalar, müşterileri için farklı hizmetler sunma ve değer yaratma arayışı içine girmişlerdir. Dolayısıyla bilgiyi yönetmek, entelektüel sermayeyi açığa çıkarmak ve onu geliştirmek bir zorunluluk haline gelmiştir. Anahtar Kelimeler: Bankacılık hizmetleri, Bilgi, Bilgi ekonomisi, Entelektüel sermaye, İnsan sermayesi, Yapısal sermaye, Müşteri Sermayesi ABSTRACT In recent years, there is a rapid transformation in the process of transition from industry society to the information society with the concept of globalization in the world’s economy. In industry age, the information is not regarded a tool for competition, while in information age it is considered as an important tool for competition. With the information age, there have been significant economic, social and technological changes as well changes in organizational structure and working methods of the businesses. As businesses with intense information assets emerge, the need for blue-collar workers decreases, while the need for white-collar workers, also called as information worker, increases day by day. In a global world, the information, which has become an important concept for the banking sector, has brought along a new approach which is known as intellectual capital. It is a known fact that the key factor in the success of businesses is the intellectual capital. As a result of increased competition and liberalization of economy, the banks have started to strive for providing different services and creating value for their customers. Therefore, managing the information, creating and developing the intellectual capital have become a necessity. Keywords: Banking services, Information, Information economy, Intellectual capital, Human capital, Structural capital, Customer Capital