Spor Yapan Ve Yapmayan Ortaöğretim Öğrencilerinin İletişim Becerileri İle Empatik Eğilim Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: M. ÖZBALTA

Danışman: Veysel Küçük

Özet:

Bu çalışmanın amacı; Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ile empatik eğilim düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesidir. İletişim becerileri ve empatik eğilim düzeylerinin yaşa, cinsiyete, spor geçmişine, bireysel ya da takım sporu ile uğraşma durumuna göre ilişkilendirilmesi amacı doğrultusunda aşağıdaki sorulara cevap aranacaktır: 1. Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri arasında yaşlarına göre bir fark var mıdır? 2. Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri arasında cinsiyetlerine göre bir fark var mıdır? 3. Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri arasında spor geçmişine göre bir fark var mıdır? 4. Spor yapan ve yapmayan ortaöğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ve empatik eğilim düzeyleri arasında bireysel ya da takım sporu yapma durumuna göre bir fark var mıdır? Araştırmanın örneklemi ise 2015-2016 Eğitim-Öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı‟na bağlı İstanbul İli Pendik İlçesi ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören ve tesadüfü (random) yöntemle belirlenmiş 498 öğrenci oluşturmaktadır. Bu araştırmada veri toplama araçları olarak, bir kişisel bilgiler formu ve iki ölçme aracı kullanılmıştır. Bunlar; İletişim Becerileri Ölçeği (İBÖ) ve Empatik Eğilim Ölçeği (EEÖ)‟dir. Araştırmada değişkenlerinin frekans ve yüzde dağılımları, t-testi ve iki-yönlü varyans (two-way ANOVA) analizi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular incelendiğinde; spor yapma (lisanslı ve lisanssız) ile öğrencilerin yaşı, cinsiyeti ve spor yapma süresi onların iletişim becerileri düzeyi üzerinde etkili olurken, ailede spor yapan olmasının öğrencilerin iletişim becerileri üzerinde ortak bir etkisi tespit edilememiştir. Spor yapma (lisanslı ve lisanssız) ile öğrencilerin yaşı ve spor yapma süresi onların empatik eğilim düzeyi üzerinde etkili v olurken, spor yapma ile cinsiyet, ailede spor yapan olması öğrencilerin empatik eğilim düzeyi üzerinde ortak bir etkisi tespit edilememiştir. Araştırmanın sonucunda, spor yapan öğrencilerin spor yapmayan öğrencilere gore iletişim becerilerinin ve empatik eğilimlerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. vi ABSTRACT The purpose of this study is; It is the study of communication skills and empathic tendency levels of secondary school students who do and do not exercise in terms of some variables. In order to be able to relate communication skills and empathic tendencies according to their age, sex, sports history, individual or team sport situation, the following questions will be answered: 1. Is there a difference according to age between the communication skills and the empathic tendency levels of the secondary school students who do and do not play sports? 2. Is there a difference in gender between the communication skills and empathic tendencies of secondary school students who do or do not play sports? 3. Is there a difference between the communication skills and the empathic tendency levels of secondary school students who do and do not play sports compared to the past? 4. Is there a difference between the level of communication skills and empathic tendencies of secondary school students who do or do not play, depending on whether they are doing individual or team sports? The sample of the study is composed of 498 students who were educated in the secondary schools in the academic year of 2015-2016, the Ministry of National Education of İstanbul Pendik District and randomly determined. In this research, a personal information form and two measuring instruments were used as data collection tools. These; Communication Skills Scale (SCL) and Empathic Tendency Scale (SCL). Frequency and percentage distributions of the variables in the study, t-test and twoway ANOVA analysis were applied. vii When the findings obtained in the research are examined; It is not possible to determine a common effect on the communication skills of the students as to being sports in the family while the sporting (licensed and unlicensed) and the age, gender, type of school and duration of sport are effective on the level of their communication skills . While making sport (licensed and unlicensed), the age of the students, the type of school they are taught and the duration of the sport affects their empathic tendency level, they are more likely to be involved in sports, gender, family sports and empathic tendency level of sports (team / No effect was detected. As a result of the research, it was determined that the students performing sports had higher communication skills and empathic tendencies than the students who did not sports