Trigonometrik kavramların canlandırma yöntemiyle öğrenilmesinin öğrencilerin matematik başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEÇİL ÖRNEK

Danışman: Sare Şengül

Özet:

Bu araştırmada, trigonometrik kavramların canlandırma (dramatizasyon) yöntemiyle öğrenilmesinin öğrencilerin matematik başarılarına, öğrenilen bilgilerin kalıcılığına, matematik tutumu ve matematik kaygısına etkileri ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Araştırma kapsamında ilköğretim 8. sınıf matematik dersi konularından “Trigonometri” konusu seçilmiştir. Araştırmada ön-test son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2005-2006 eğitim öğretim yılında İstanbul İli Anadolu yakasındaki bir ilköğretim okulunun 8. sınıflarında okuyan 69 öğrenci oluşturmaktadır. Deney ve kontrol gruplarına çalışma öncesinde, trigonometri konusu ile ilgili matematik başarı testi, matematik tutum ve kaygı ölçekleri uygulanmıştır. Çalışma süresince trigonometri konusu deney grubunda canlandırma yöntemi ile kontrol grubunda ise geleneksel öğretim metodu ile işlenmiştir. Çalışma sonunda matematik başarı testi (son test), matematik tutum ve kaygı ölçekleri her iki gruba yine uygulanmıştır. Çalışmanın bitiminden sekiz hafta sonra, yöntemin konunun akılda kalıcılık düzeyine etkisini belirlemek amacıyla, son test kalıcılık testi olarak deney grubu öğrencilerine uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler istatistiksel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Anlamlılık seviyesi olarak .05 kabul edilmiştir. Canlandırma etkinlikleri kullanılarak işlenen trigonometri konusunun ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin matematik başarılarını, konunun akılda kalıcılık düzeyini ve öğrencilerin matematiğe karşı tutumunu manidar olarak olumlu yönde artırdığı görülmüştür. Anahtar kelimeler: trigonometri, canlandırma, dramatizasyon, tutum, kaygı, matematik eğitimi. ABSTRACT In this research, the aim was determining the effects of using role playing (dramatization) when teaching trigonometry to the success of students in mathematics, on the permanence of the knowledge learned and on the attitudes and anxiety towards mathematics. In the concept of this research, the eight grade mathematics lesson unit, “Trigonometry” was chosen. The study uses a pretest- posttest design. The sample space were 69 students in the academic year of 2005-2006, from a Primary Education School of Asian part of İstanbul, Turkey. The groups attending the resarch were applied a pretest, mathematics attitude and anxiety scale before the study. Within the study the experimental group were taught by dramatization method and the control group were taught with traditional methods. After the study, pretest was used as posttest and applied to the groups. Also, mathematics attitude and anxiety scales were applied. Eight weeks after the study, posttest was applied as permanence test to know the permanence of the knowledge learned. The research datas were analyzed by statistical analysis method with .05 significance level. The findings showed that, there is a significant positive effect of using dramatization when teaching trigonometry to eight grade students on mathematics achievement, on the permanence of the knowledge learned and on the attitudes towards mathematics. Key words: trigonometry, role playing, dramatization, math attitude, math anxiety, mathematics education.