Çocukların okuma kültürü kazanmasında okuma dersinin gerekliliği ve örnek bir içerik modeli


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: HİCRAN YAŞAR KANDİŞ

Danışman: Bahattin Yalçınkaya

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Tarihe baktığımızda, okuma kültürü ve kütüphane kullanma alışkanlığı toplum temelinde hiçbir devirde net bir zemin oluşturmamıştır. Devlet ve sivil kuruluşların politikalarında, ülkenin geleceğini şekillendirecek çocuklara kitap ve kütüphane kültürünü benimsetmeye yönelik bir yaklaşımın olmayışı, bu alanda hala altyapı eksikliğinin varlığını göstermektedir. 1 Ülkemizde, okullarda öğrencilere okuma kültürü kazandırmak için sağlam bir temele ihtiyaç duyulmaktadır. TÜİK’in Türkiye’de kitap okuma durumu raporu, PISA 2022 okuma becerileri alanında ortalamanın beklenen, istenen düzeyin altında olması, bu gerekliliği gözler önüne sermektedir. İşte bu çalışma öğrencilere okuma kültürü kazandırmak amacıyla, okullarda sağlam bir zemin oluşturmaya teşvik edecek bir model sunmaktadır. İlkokul öğrencilerine yönelik okuma dersinin gerekliliğini ortaya koyarken bu ders için örnek bir içerik modeli sunulmuştur. Bu model 1,2,3 ve 4. sınıflar için bir eğitim-öğretim dönemi boyunca haftada bir kez okuma dersi gerçekleşecek şekilde hazırlanmıştır. Bu çalışma ile ülkemizde bulunan ilkokullarda öğrencilere okuma kültürü kazandırmak ve onları yaşam boyu öğrenen bireyler olarak yetiştirmek amacıyla bir okuma dersi modeli sunulmuş, okuma kültürü sürecinde bütün okullar tarafından uygulanabilir standart bir yaklaşımın olması hedeflenmiştir