Kavram haritalarının matematik öğretiminde ölçme ve değerlendirme aracı olarak kullanımının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Ve Fen Bilimleri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELTEM YILDIRIM KABACA

Danışman: Ahmet Şükrü Özdemir

Özet:

KAVRAM HARİTALARININ MATEMATİK ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ARACI OLARAK KULLANIMININ İNCELENMESİ Bu araştırmada kavram haritaları bir ölçme değerlendirme aracı olarak ele alınmıştır. Ülkemiz eğitim sistemi içerisinde, matematik eğitiminde kullanılan klasik yazılı sınav ve test türü sınavlara verilen puanlar ile kavram haritalarına verilen puanlar arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Özel olarak fonksiyonlar, sayılar, üslü sayılar, köklü sayılar ve mutlak değer konuları üzerinde yapılan sınavlar değerlendirmeye alınmıştır. Araştırmanın uygulama süreci 2002-2003 eğitim öğretim yılının 1. döneminden ibarettir. Üzerinde çalışılan örneklem Uşak Fen lisesi 1. sınıflarından 9-A sınıfında okuyan 17 öğrencidir. "Ülkemizde, matematik derslerinde öğretilen konuların ölçme ve değerlendirilmesi amacı ile kavram haritalarının kullanımı uygun mudur?" problemi üzerinde bina edilen araştırmanın ana hipotezi, matematik derslerinde uygulanan klasik ölçme değerlendirme araçlarının sonuçları ile kavram haritası ile yapılan ölçme değerlendirmenin sonuçlarının uyumlu olacağıdır. Ayrıca, bu uygulamada yapılan kavram haritaları her ne kadar matematik ile ilgili de olsa kavram haritalarının karakterinden dolayı kavram haritası oluşturma ile bazı muhtemel faktörlerin de ilgili olabileceği düşünülmüştür. Bu faktörlerin başında, öğrencilerin sayısal zekalarının yanında sözel düşünme ve düşündüklerini ifade edebilme gelmektedir. Bu kabiliyetleri yeterli ölçüde yansıttığı varsayılan edebiyat dersi notları da kavram haritası notları ile karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonucunda, kavram haritaları ile güvenilir bir ölçme yapılabileceği tepit edilmiştir. Kavram haritaları ile test türü sınavların puanları arasında anlamlı bir korelasyon bulunamamıştır. Diğer taraftan kavram haritaları ile klasik matematik sınavlarının puanları arasında da anlamlı bir korelasyona rastlanmamıştır. Kavram haritası temelli ölçme işlemi neticesinde alınan puanlar ile edebiyat sınavları arasında .05 düzeyinde bir anlamlılık tespit edilmiştir. Bu sonuçlar ile ilgili yorumlar yapılmış ve ileriye dönük önerilere yer verilmiştir. ABSTRACT RESEARCH OF USING CONCEPT MAPS AS A MEASUREMENT AND ASSESMENT TOOL IN MATHEMATICS EDUCATION In this research. Concept maps has been used as a measurement and assessment tool. It is analysed that the correlation between classical exams end tests that are used in our country's educational system and concept mapping based exams. Specifically, the exams that include the functions, the properties of numbers, exponentional and rational exponentional numbers and absolute values subjects has been assesed. The research has been applied through the 2002-2003 fall semester. The sample was 17 students from Usak Science High School first classes. The problem sentence is "In our country, is it convenient that using concept maps to measure and assess the mathematic subjects?". Furthermore, to determine someone's thought and using language is highly correlated with the ability of concept mapping. So, it is also analyzed that the correlation between the student's Turkish Literature exams scores and concept map scores. At the result of research, it is determined that mathematics subject can be measured reliably by using concept maps. A significant correlation can not be found between concept map scores and test scores. It is also determined that there is no significant correlation between concept map scores and classically written exams scores. And a significant correlation found that between concept map scores and Turkish Literature exams scores. These results have been interpreted and some suggestion has been proposed.