Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HATİCE KILINÇER
Danışman: ALİ AYTEN
Özet:Maneviyat ve manevi danışmanlık ve rehberlik son dönemlerde dikkatleri üzerine çekmiş ve birçok araştırmaya konu olmuştur. Ülkemizde, Diyanet İşleri Başkanlığı ve Sağlık Bakanlığı arasında imzalanan protokolün ardından konu ile ilgili yapılan araştırmalar artmıştır. Manevi danışmanlık ve rehberlik hizmetinin sağlıklı ve sürdürülebilir olması için disiplinler arası çalışma oldukça önemlidir. Çalışmada, manevi danışmanlık ve rehberlik ile yakından ilişkili olan tıp (N=99), psikoloji (N=128) ve ilahiyat(N=125) alanında eğitim gören öğrencilerin (N=352) manevi danışmanlık ve rehberlikle ilgili algı ve tutumlarının ne olduğu tespit edilmiştir. Yine ilgili disiplinlerin maneviyat ve manevi danışmanlık ve rehberlik tanımı, manevi danışmanlık hakkında ne kadar bilgi sahibi oldukları, manevi danışmanlık hizmetinin hangi disiplin tarafından verilmesi gerektiği hakkındaki düşünceleri de araştırmada çerçevesinde tespit edilmiştir. Verilerin toplanmasında “Manevi Destek Algısı Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi formu” kullanılmıştır. Katılımcıların büyük çoğunluğu maneviyat ve manevi danışmanlık ve rehberliği din ile ilişkili olarak tanımlamıştır. Katılımcıların manevi danışmanlık hakkındaki bilgilerinin yetersiz olduğu, manevi danışmanlığın psikoloji ve ilahiyat eğitimi almış kişiler tarafından verilmesi gerektiği, manevi danışmanlığı yararlı buldukları araştırmamızda ortaya konmuştur. Bunun yanı sıra, psikoloji ve ilahiyat öğrencilerinin manevi danışmanlık ve rehberlik algısının yüksek olduğu ve iki bölüm arasında istatiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir. Son olarak tıp bölümünde okuyan öğrencilerin manevi danışmanlık ve rehberlik algısının psikoloji ve ilahiyat bölümlerinde okuyan öğrencilerden istatiksel olarak anlamlı derecede farklılaştığı tespit edilmiştir. ABSTRACT Spirituality as well as spiritual counseling and guidance has recently been attracted more academic concern, and therefore, it becomes the focus of many scholarships. A protocol that was signed between The Presidency of Religious Affairs and Ministry of Health of Turkey had a boosting effect on the number of studies focused on this topic. An interdisciplinary academic study is of critical importance in maintaining the sustainability and efficiency of spiritual counseling and guidance related services. In this study, attitudes and behaviors of college students, who are studying at the faculty of medicine (N=99), psychology (N=128), and theology (N=125), towards spiritual counseling and guidance were analyzed. Since these three different academic departments were considered to be closely linked to the field of spiritual counseling and guidance, we also investigated thoughts of each faculty students in regard of the following inquiries: What spirituality as well as spiritual counseling and guidance mean to them, how much information they have about spiritual counseling, which faculty should offer spiritual counseling services. “Spiritual Support Perception Scale” and “Personal Information Form” were used for data gathering purpose. A vast majority of the participants were described spirituality as well as spiritual counseling and guidance as a concept which is closely linked to religion. Besides, we found that participants think that applying spiritual counseling services shall be beneficial though they do not have enough accurate information about spiritual counseling. Additionally, they think that spiritual counseling services should be offered by the graduates of psychology and theology departments. The findings of this study showed that there is no statistical significance between the perception of psychology and theology students on spiritual counseling and guidance, however, medicine students were found to have a significantly low level perception toward spiritual counseling and guidance in comparison to psychology and theology students.