İkibinli yıllarda Türk korku sinemasının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi, Radyo, Televizyon ve Sinema Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FERDİ AYAZ

Danışman: SERPİL KIREL

Özet:

ÖZ Bu çalışmada ikibinli yıllarda çekilmiş ve içerisinde dini öğeler barındıran filmler incelenmiştir. Bu incelemeler sonunda Türk korku sinemasında kullanılan dini öğelerin neler olduğu ve bu öğelerin hangi kaynaklardan beslendiği ayrıntılı olarak anlatılmaya çalışılmıştır. Bu çalışmada öncelikle korku kavramının psikolojik ve felsefi olarak incelenmesine yer verilmiş, korkunun insanlar üzerindeki etkisi bilimsel olarak açıklanmaya çalışılmıştır. Türk toplumunun tarih boyunca süre gelen dini ve toplumsal kokuları, Türk kültüründe korku başlığında incelenmiştir. Daha sonra Türk sinemasında korku filmlerinin yeri ve konu itibariyle ne gibi korku öğelerinin kullanıldığı ve bu filmlerin son dönem Türk korku sinemasındaki etkisi incelenmiştir. Son olarak ikibinli yıllarda çekilen ve içerisinde dini öğeler barındıran “Büyü”, “Dabbe” ve “Araf” filmleri açıklamalı olarak analiz edilmiştir. İçerisinde dini öğeler bulunmayan fakat, hem çekim tarzı hem de konu itibariyle son dönem Türk korku sinemasında ayrı bir görselliği olan “Gen” filmi de incelenmiştir. Bu çalışmanın sonucunda Türk Kültüründen gelen ve Türk İslam geleneğinin yansıması olan dini öğelerin kullanıldığı filmlerde , gerçekliği yaratamamaktan doğan ve inandırıcılık eksikliklerinden dolayı bir korku- komediye dönüşme görülmüştür. İncelenen filmler korku-komedi türünde olmadığı halde filmlerde kullanılan efektlerin başarısızlığı izleyicide korkmaktan ziyade gülme isteği yaratmıştır. In this study, the movies which were directed in 2000s were analyzed. As a result of this analysis religious elements in Turkish horror cinema and resources that these elements are cherished are tried to explain. In the study, firstly the concept of fear was analyzed psychologically and philosophically and the effect of fear on people was tried to explain scientifically. Historical religious and social fears of Turkish society were studied in the chapter of The fear in Turkish culture. Secondly, the position of horror movies in Turkish cinema and horror elements that have been used and the effects of these movies in contemporary Turkish horror cinema were studied. Lastly, the movies “Büyü”, “Dabbe” and “Araf” which contain religious elements and shot in 2000s were analyzed. Also the movie “Gen” which doesn’t have any religious elements but is differentiated both its visual style and theme was studied.