Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2011
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEVGİ ÜLKER
Danışman: ALİ COŞKUN
Özet:Bu çalışmamızda görsel medyanın dindarlığın dönüşümündeki rolü, popüler kültür ekseninden hareket edilerek analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırmamızdaki temel sorularımızdan biri görsel medyada oldukça fazla talep gören din temalı programların halkın dindarlığında olumlu ve olumsuz yansımalarının olup olmadığıdır. Nitekim Türkiye düzleminde 1980 sonrasında yaşanan sosyoekonomik değişimler açısından ele alındığında, bu değişimlerin toplumdaki birçok mekanizmayı harekete geçirdiği; bu hareketliliğin medyanın da hareket alanını genişlettiği görülmektedir. Çalışmamızda iletişim konusu farklı yönlerle ele alınmış sonrasında medya işlenmeye çalışılmıştır. Kuramsal çerçeve sonrasında, medya vaizliğini analiz etmeye çalıştığımız programlara geçilmiştir. Buradaki sorularımızdan bir diğeri de dinin metalaştırılıyor olabileceği iddiasını farklı yönlerini ortaya koymaktır. Çalışmamızda, iletişim modellerinin parametreleri çerçevesinde bazı programlar analiz edilmeye çalışılmıştır. Bu analizler sonucunda ise medyanın aslında oluşum itibariyle popüler kültürün bir sonucu olduğu, dolayısıyla bünyesindeki yapımların ve sunumların bu kriterlerden uzak olamayacağı anlaşılmıştır. ABSTRACT The role of the visual media on the transformation of religiosity, beginning from the focus of the popular culture, is tried to be analysed in this study. One of the main questions in our study is that whether or not the programmes of religion theme, which are quite popular with the visual media, have positive or negative reflections on the religiosity of the public. Thus, thinking on the base of the socio-economic changes in Turkey after 1980, it is seen that these changes have motivated a lot of mechanisms in the society and this mobility has enlarged the action area of the media. The theme of communication is taken into consideration from different aspects and then it is tried to deal with the media in our study. After explaining a general theoretical viewpoint, we have tried to analyse media preaching on some programmes. The other question which we have tried to clarify here is related to some claims about the possibility of the merchandising of religion from different sides. And some programmes are tried to be analysed in terms of the parameters of the communication models in our study. As a result of these analyses, it is understood that the media, in fact, is a result of the popular culture in terms of formation, so the productions and the presentations of the media could not be so far from these criteria.