Competitive position analysis of the airline industry


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstri Mühendisliği (İngilizce) Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: EGEMEN HOPALI

Danışman: Bahar Sennaroğlu

Özet:

HAVAYOLU ENDÜSTRİSİNDE REKABET GÜCÜ ANALİZİ Rekabet, aynı rekabet ortamında benzer amaçlara ulaşmak amacıyla yarışılan rakipleri geçmek için başvurulabilecek her türlü girişim olarak tanımlanabilir. Küreselleşme ve iktisadi liberalizasyon ile beraber, özellikle büyümekte olan sektörlerdeki rekabet koşulları yoğunlaşmıştır. Havayolu endüstrisi yatırımcılar için çekici olmakla beraber rekabetin yoğun olarak hissedildiği bir pazarın merkezine konuşlanmıştır. Havayolu şirketleri sürekli olarak değişen pazar koşullarına ve ağırlaşan rekabete uyum sağlamak zorundadırlar. Bu sebeple şirketler, rakiplerine karşı daha iyi bir rekabet pozisyonunu ele geçirmelidirler. Bu çalışmada rekabet pozisyonunun pazar payını arttırma ve havayolu endüstrisindeki rakiplere karşı rekabet avantajı sağlamadaki önemi vurgulanmıştır. Genel rekabet stratejileri ve pazarlama stratejileri detaylı bir şekilde araştırılmış ve havayolu şirketlerinin rakipleri karşısında rekabet avantajı sağlaması için takip etmesi gereken stratejiler önerilmiştir. Rekabet faktörleri 3 adımlı istatistiksel yöntemle değerlendirilmiştir. Sırasıyla Spearman korelasyon testi, faktör analizi ve yapısal eşitleme modeli uygulanmıştır. Yapısal eşitleme modeli yardımıyla faktörler arasındaki korelasyon ve rekabete etkileri araştırılmış, rekabet pozisyonuna sahip olmanın öneminin daha iyi kavranması amaçlanmıştır. Böylece havayolu şirketleri rakiplerine karşısındaki avantajlı ve dezavantajlı taraflarını farkedebilir ve doğru sratejilerle daha iyi bir rekabet pozisyonuna sahip olarak pazar paylarını ve uçuş ağlarını arttırabilirler. Bu çalışmanın ortaya koyduğu üzere rekabet pozisyonu, rekabet avantajı yaratarak havayolu şirketlerinin sürdürülebilirlik ve karlılıklarını devam ettirebilmeleri açısından son derece önemli bir etkiye sahiptir. ABSTRACT COMPETITIVE POSITION ANALYSIS OF THE AIRLINE INDUSTRY Competitiveness can be defined as all attempts to pass rivals in the competitive environment, while competing to reach for similar targets. By globalization and economic liberalism, competition conditions intensified in all growing industries. The airline industry centrally locates in an attractive and intensely competitive market. Airline companies have to adapt continually changing market conditions and cut throat competition. Therefore, companies have to get better competitive position in the airline industry against their rivals. This study has emphasized the importance of competitive position to extend market share and to have competitive advantage against the rivals in the airline industry. Generic strategies and marketing strategies are investigated in detail to suggest the correct strategies for the airline companies to have competitive advantage against the rivals. Competitive factors have been examined in 3 steps statistical methodology, Spearman’s correlation test- factor analysis- structural equation modeling (SEM), and according to SEM, correlation between the factors and their impact on competitiveness have searched in order to present better understanding of the importance of competitive position. Therefore, airline companies can provide sustainability and profitability by clarifying their advantageous and disadvantageous sides and they can employ correct strategies to capture better competitive position, extend their market share and increase network.