ARCS öğretim modelinin 5.sınıf öğrencilerinin çevreye karşı tutum ve başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatma Zehra Çalışkan

Danışman: MEHTAP YILDIRIM

Özet:

Bu araştırmada ortaokul 5. sınıf Fen Bilimleri dersinde çevre konuları işlenirken uygulanılan ARCS Modelinin öğrencilerin çevreye karşı tutum, Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyon ve akademik başarılarına etkisi belirlenirken aynı zamanda motivasyon, tutum ve başarı arasındaki ilişki de ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. Bu amaca yönelik olarak Deney-Kontrol gruplu ön test son test modeli kullanılarak yarı deneysel bir çalışma yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir ortaokulunun 5. sınıfına giden 46 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçekler; Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyon ölçeği, çevreye karşı tutum ölçeği ve başarı testidir. Araştırmadan elde edilen verilerle ilgili yapılan analizlerde Mann Withney U testi, İlişkisiz (Bağımsız) örneklemler t-testi, ANCOVA, Wilcoxon İşaretli Sıralar testi, İlişkili (Bağımlı) örneklemler t-testi ve Spearman Sıra Korelasyonu kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda şu bulgulara ulaşılmıştır: Akademik başarı açısından bulgular incelendiğinde öntest-sontest puanları grup içi karşılaştırmalarında anlamlı farklılığa rastlanırken Deney ve Kontrol grubu son test puanları karşılaştırıldığında Deney grubu son testlerinin puan ortalamalarının Kontrol grubuna göre daha yüksek olmasına rağmen anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği ile ilgili bulgular incelendiğinde gruplar arası son test puanları açısından anlamlı bir farklılaşma görülmemiştir. Ancak Deney grubunun fen öğrenmeye yönelik motivasyon ölçeği son test puan ortalaması Kontrol grubunun son test puan ortalamasından daha yüksektir. Gruplar kendi içerisinde incelendiğinde yine ön test puanları ile son test puanları arasında anlamlı farklılığa rastlanmamıştır. Çevreye karşı tutum ölçeği ile ilgili bulgular incelendiğinde gruplar arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir. Motivasyon, tutum ve başarı arasındaki ilişkiler incelendiğinde Fen dersindeki motivasyon ve çevreye yönelik akademik başarı arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu, Fen dersindeki motivasyon ve çevreye karşı tutum arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu ve Çevreye yönelik tutum ve çevreye yönelik akademik başarı arasında ise yüksek düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. v Bu sonuçlar yüz yüze eğitimde uygulanan ARCS motivasyon modelinin 5. sınıf öğrencilerinde, tutum, motivasyon ve başarı arasında anlamlı ve pozitif yönde ilişki oluşturmasına rağmen derse karşı motivasyonlarında ve çevreye karşı tutumlarında anlamlı bir farklılık oluşturmadığı ve uygulanan yöntemin akademik başarıyı diğer yöntemle eşit miktarda artırdığını göstermiştir. Aynı çalışma sadece sınırlı çevre kazanımları ile değil, bir eğitim- öğretim yılını kapsayacak şekilde seçmeli çevre eğitimini alan öğrencilere de uygulanıp araştırmanın sadece başında ve sonunda değil belirli periyotlarda ölçek uygulanıp analizler yapılırsa modelin etkililiği ortaya daha fazla çıkarılabilir. Anahtar Kelimeler: ARCS Motivasyon Modeli, Çevresel Tutum, Akademik Başarı, Çevre Eğitimi ABSTRACT In this study, while the effect of the ARCS Model implemented on the 5th grade middle school Sciences class’ environmental subjects, on the students’ environmental attitude, motivation and academic success on the Sciences class were determined, at the same time, the relationship between motivation, attitude and success were attempted to be revealed. With this purpose, a semi-experimental study has been carried out by using the pretest-posttest model with experimental-control groups. The study group of this research consists of 46 5th grade students of a middle school. The scales used in the study are: motivation scale, environmental attitude scale and success scale towards the Sciences class. In the analyses carried out with the data collected from the study, Mann Withney U test, Unrelated samples t-test, ANCOVA, Wilcoxson Signed Ranks test, Related samples t-test and Spearman Rank correlation test were used. These findings were reached as a result of the analyses: While significant differences were found in the in-group pretest-posttest points comparison, when the posttest points of the Experimental and the Control group were compared, even though the Experimental group’s posttest point averages were higher than the Control group, no significant difference was detected. No significant differentiation was found in terms of intergroup post test points when the findings regarding the motivation scale of learning sciences were examined. However the motivation scale of learning sciences post test point average of the Experimental group was higher than the Control group’s post test point average. When the groups are examined on their own, again no significant difference between the pretest and posttest points were found. No significant difference was found when the findings regarding environmental attitude scale were examined. When the relationships between motivation, attitude and success were examined, it was seen that there is a medium level positive and significant relationship between motivation in Sciences class and academic success towards environment, and that there is a medium level positive and significant relationship between motivation in Sciences class and environmental attitude and it was seen that there is a high level positive and significant relationship between environmental attitude and academic success towards environment. vii These results have shown that even though the ARCS motivation model applied on face to face education of 5th grade students creates a significant and positive relationship between attitude, motivation and success, it does not make a significant difference on their motivations towards the class and their environmental attitudes, and the applied method boosts academic success the same amount as the other method. The effectiveness of the model could be revealed more if the same study is carried out in a way that would not just use limited environmental returns but would involve a whole educational year of students who are attending elective environmental education too, with scales applied and analyses made not only at the beginning and the end of the study but also in certain periods. Keywords: ARCS Motivation Model, Environmental Attitude, Academic Achievement, Environmental Education