Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HANDE İPEK
Danışman: Levent Deniz
Özet:
Bu
araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin matematik kaygıları,
matematik öz yeterlik inançları ve matematik dersine yönelik öz
düzenleme becerileri arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu genel amaç
kapsamında ortaokul öğrencilerinin matematik kaygıları, matematik öz
yeterlik inançları ile matematik dersine yönelik öz düzenleme
becerilerinin, öğrencilerin cinsiyet, matematik başarısı, sınıf
seviyesi, okul türü vb. özelliklerine göre farklılaşma durumları
sorgulanmıştır. İlişkisel tarama modelinde olan araştırmanın evrenini
2017-2018 eğitim-öğretim yılında İstanbul ilinde öğrenim gören ortaokul
öğrencileri oluşturuyorken araştırmanın örneklemini İstanbul ili
Ataşehir, Ümraniye, Bayrampaşa, Sultangazi ilçelerinde bulunan toplam 12
devlet ortaokulu ve imam hatip ortaokulu öğrencilerinden küme örnekleme
yöntemiyle seçilen 1547 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmaya ait veriler "Kişisel Bilgi Formu", "Matematik Kaygısını
Derecelendirme Ölçeği", "Matematik Öz-Yeterlik Kaynakları Ölçeği",
"Algılanan Öz-Düzenleme Ölçeği" ile elde edilmiştir. Verilerin
analizinde Mann-Whitney U testi, Kruskal Wallis Testi ve Spearman
Korelasyon Analizi istatistik teknikleri kullanılmıştır.
Analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre ortaokul öğrencilerinin
matematiksel işlem, uygulama, ders ve toplam matematik kaygısının düşük
düzeyde buna karşın öğretmen kaygısının orta ve sınav kaygısının ise
yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin matematik öz yeterlik
ölçeğinin toplamı, temel yeterlikler, sosyal iknalar ve fizyolojik
durumlar boyutlarında öz yeterliklerinin orta düzeyde, dolaylı
yaşantılarının da yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Bununla birlikte
öğrencilerin matematik dersine yönelik öz düzenleme becerisinin yüksek,
alt ölçeklerde arayış becerisinin orta ve açık olma becerisinin ise
yüksek düzeyde olduğu görülmüştür.
Ortaokul öğrencilerinin matematik kaygı düzeylerinin anne-baba öğrenim
durumu, aile sosyo-ekonomik düzeyi ve kendilerine ait odası bulunma
durumlarına göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Düşük
ebeveyn öğrenim durumu ve sosyo-ekonomik duruma sahip olan öğrencilerin
daha yüksek düzeyde matematik kaygısı yaşadıkları görülmüştür. Bununla
birlikte matematik başarısı yüksek olan ve okul matematik kursuna giden
öğrencilerin ise daha düşük matematik kaygısı taşıdıkları bulunmuştur.
Ayrıca cinsiyete göre öğrencilerin matematik kaygıları farklılık
gösterirken, matematik kaygı düzeyleri öğrencilerin sınıf seviyelerine
göre de anlamlı düzeyde farklılaşmaktadır. Genel olarak alt sınıflardaki
öğrencilerin matematik kaygılarının üst sınıflardaki öğrencilerden
anlamlı seviyede daha yüksek düzeyde olduğu görülmüştür.
Öğrencilerin matematik öz yeterlik inançlarının ve matematik dersine
yönelik öz düzenleme becerilerinin sınıf seviyesi, matematik başarısı,
anne-baba öğrenim seviyesi, aile sosyo-ekonomik düzeyi, kendilerine ait
odası bulunması, okul matematik kursuna gitmesi ve özel matematik dersi
alması değişkenlerine göre farklılaştığı görülmüştür. Öğrencilerin
matematik öz yeterlik inançları cinsiyete göre dolaylı yaşantılar,
sosyal iknalar, fizyolojik durumlar alt boyutlarında değişiklik
göstermişken, temel yeterlikler alt boyutunda ve ölçeğin toplamında
anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bunun yanında öğrencilerin matematik
dersine yönelik öz düzenleme becerileri cinsiyete göre farklılık
göstermemiştir. Araştırmada alt sınıflarda öğrenim gören, başarı düzeyi
yüksek, ebeveyn öğrenim durumu ve aile sosyo-ekonomik düzeyi yüksek,
kendilerine ait odası bulunan, okul matematik kursuna giden ve özel
matematik dersi alan öğrencilerin anlamlı düzeyde yüksek matematik öz
yeterlik inancına ve matematik dersine yönelik öz düzenleme becerilerine
sahip oldukları görülmüştür.
Ortaokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik inançları ve matematik
dersine yönelik öz düzenleme becerileri ölçekleri ve alt boyutlarından
aldıkları puanlar matematik kaygılarıyla anlamlı fakat ters yönlü bir
ilişki göstermiştir. Genel olarak matematik dersinde öz yeterlik
inançları ve öz düzenleme algıları yüksek olan öğrencilerin düşük
matematik kaygısı yaşadıkları görülmüştür. Son olarak ortaokul
öğrencilerinin matematik öz yeterlik inançları ile matematik dersine
yönelik algıladıkları öz düzenleme becerileri arasında pozitif yönde
yüksek bir ilişki bulunmuştur. Genel olarak matematik dersinde öz
yeterlik inançları yüksek olan öğrencilerin matematik dersine ilişkin
yüksek öz düzenleme algısına sahip oldukları görülmüştür.