Üniversite öğrencileri, mezunları ve öğretim elemanlarının korsan yazılım kullanma eğilimleri ve açık kaynak kodlu yazılımlar hakkındaki farkındalıklarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İSKENDER VOLKAN SANCAR

Danışman: Abdullah Düvenci

Özet:

Bu araştırmada üniversitede eğitim alan bireylerin açık kaynak kodlu yazılımlar hakkında ön bilgileri ve farkındalıklarını ve korsan yazılım kullanmaya yönelik tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda gerekli verileri toplamak amacıyla bireylerin Açık Kaynak Kodlu Yazılım (AKKY) yeterliliklerini, Korsan Yazılım (KY) kullanma eğilimlerini ve düzeyleri, özgür ve açık kaynak kodlu yazılımlara yönelik inançlarını tespit etmek amacıyla AKKOF-KOYKE ölçeği geliştirilmiştir. Geliştirilen ölçeğin Cronbach-Alfa güvenirlik katsayısı .914 olarak belirlenmiştir. Geliştirilen ölçeğin katılımcılara uygulanması üzerine elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, değişkenler arası farklılıkları tespit etmek amacıyla Bağımsız Gruplar T-Testi, Kruskal Wallis-H ve Mann Whitney-U testleri uygulanmıştır. İlgili analizler üzerine elde elde edilen veriler, AKKY hakkında yeterlilik, inançlar ve KY kullanma eğilimi düzeyinin cinsiyet değişkenine göre, her değişken için erkeklerin lehine anlamlı farklılık olduğunu göstermektedir. Araştırmanın ilginç bir bulgusu ise, AKKY hakkında yeterlilik, inançlar ve KY kullanma eğilimi düzeyinin eğitim seviyesi değişkenine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için yapılan istatistik analizleri, ön lisans ve öncesi, yüksek lisans ve doktora eğitim düzeyine sahip bireylerle karşılaştırıldığında lisans eğitim düzeyine sahip bireylerin aleyhine sonuçlar çıktığı gözlemlenmiştir. AKKY hakkında yeterlilik, inançlar ve KY kullanma eğilimi düzeyinin bireylerin kullandığı işletim sistemleri türlerine göre karşılaştırıldığı istatistikler her defasında Linux ve Mac OS işletim sistemi kullanan bireylerin lehine olduğu sonucuna varılmıştır. Araştırmanın görüşme kısmında AKKY ve KY kullanımına yönelik, farklı eğitim düzeyindeki teknoloji sektöründeki bireylerle yarı yapılandırılmış görüşme yapılmış ve elde edilen verilere içerik analizi uygulanmıştır. İçerik analizi sonuçları hem lisansüstü düzeyde olan bireylerin hem de lisans öğrencilerinin KY kullandıklarını göstermektedir. Buna ek olarak, lisansüstü eğitim düzeyinde olan akademisyen ve öğretmenlerin AKKY kullanma eğilimleri daha yüksek iken, lisans öğrencilerinde daha az olduğu görülmektedir. Araştırma sonucunda elde edilen veriler değerlendirildiğinde bireylerin KY kullanımını engellemek ve AKKY kullanımını arttırmak için bilgi ve teknoloji okuryazarlık düzeylerinin arttırılması için öğrencilere farkındalık eğitimleri düzenlenmesi gerekmektedir. Bunun yanında, Linux ve Mac OS işletim sistemlerinin yaygınlaştırılmasının AKKY hakkındaki farkındalıkları arttıracağı ve KY kullanımını azaltacağı öngörülmektedir. Ayrıca, KY kullanımını engellemek için özel mülkiyetli yazılımların eğitim amaçlı kurumlara, öğrenen ve öğretenlere ücretsiz sürüm sunma zorunluluğu getirilmesi önerilebilir. Literatür incelendiğinde, AKKY ve KY kullanmaya yönelik yeterli çalışma bulunmaması sebebiyle, söz konusu araştırmanın gelecek araştırmalara ışık tutması beklenmektedir. Anahtar kelimeler: Açık kaynak kodlu yazılım, korsan yazılım, özgür yazılım, birey algıları