Bir yahudi mezhebi olarak Karaîliğin inanç esasları ve ibadetleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AHMET YASAK

Danışman: İsmail Taşpınar

Özet:

VIII. yüzyılda İslam topraklarında ortaya çıkan Karaîlik, ilk dönemlerde plüralist bir yapı sergilemiş olsa da sonraki dönemlerde normatif bir yapıya bürünerek gelişimini sürdürmüştür. Karailik temel eserlerini verdiği klasik dönemde İslam kültüründen özellikle de Mu’tezile mezhebinden etkilenmiş ve temel doktrinlerini bu doğrultuda yorumlamıştır. Karaîlik sonraki süreçte Bizans Karaî cemaatinin yükselişe geçmesiyle birlikte Bizans’ta yaşayan din bilginleri tarafından temsil edilmiş ve söz konusu dönemde Rabbani Yahudilikten ve Aristocu fikirlerden etkilenmiştir. Tezimizin ilk bölümünde Karaîliğin ortaya çıkışından itibaren dini literatürün olgunlaşmasına kadar devam eden tarihsel dönemler aşamalar halinde ele alınmıştır. Tezin ikinci bölümünde ise tarihsel süreç içerisinde Karaî din bilginleri tarafından oluşturulan inanç listeleri ve söz konusu listelerde yer alan ilkelere yer verilmiştir. İnanç ilkeleri ile ilintili olan konular başlıklar halinde Karaîliğin dönemsel paradigmaları göz önüne alınarak açıklanmıştır. Son bölümde ise Karaîliğin ibadetlerine yer verilmiştir. Konunun net anlaşılması amacıyla, İbadet konuları ele alınırken Karaî ve Rabbaî Yahudilik arasındaki farklılıklara değinilmiştir. ABSTRACT The Karaite sect, which emerged in the Islamic lands in the VIII. century, exhibited a pluralist structure in the early periods, but continued to develop in the later periods by as a normative structure. Karaite sect was influenced by the Islamic culture, especially the Mu'tazilah sect, during his classical period, and interpreted his basic doctrines in this direction. Karaite sect was later represented by religious scholars living in Byzantium with the ascension of the Byzantine Karaite community and was influenced by Rabbinite Judaism and Aristotle’s opinions in that period. In the first part of the Thesis, the historical periods from the emergence of Karaite sect until the maturation of the religious literature were discussed in stages. In the second part of the thesis, belief lists established by Karaite religious scholars in the historical process and the principles included in the list of them are given. The issues related to the principles of belief are described in terms of the periodic paradigms of Karaite as headings. In the last section, the worship of Karaite was given. For the sake of clarity the differences between Karaite and Rabbanite Judaism have been addressed in the context of worship.