Bilgisayar destekli materyallerin fen bilgisi öğretiminde kullanılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE GÜRKAN

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

Bu çalışmada ; öğrencilerin "Maddenin İç Yapısına Yolculuk" ünitesinin "Atomun Yapısı ve Periyodik Çizelge" konusundaki başarılarına ve hatırlamalarına bilgisayar destekli materyallerin etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla bir devlet okulundaki 7. sınıflardan tesadüfi olarak bir deney grubu ve bir kontrol grubu olmak üzere iki sınıf seçilmiştir. Örneklem grubunu oluşturan toplam öğrenci sayısı 75'tir. Araştırma uygulamalı olarak yapılmış olup 7. sınıf "Atomun Yapısı ve Periyodik Çizelge" konusu ile sınırlandırılmıştır. Uygulama öncesi Bilimsel Başarı Testi (BBT) , Fen Bilgisine Yönelik Tutum Ölçeği (FTÖ) , Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği (BTÖ) ve Mantıksal Düşünme Yeteneği Testi (MDYT) uygulanmıştır. Kontrol grubunda dersler geleneksel yöntemlerle işlenirken , deney grubunda geleneksel yöntemin yanında bilgisayar destekli öğretim yöntemi de kullanılmıştır. Çalışma sonunda bütün gruplara Bilimsel Başarı Testi , Fen Bilgisine Yönelik Tutum Ölçeği , Bilgisayara Yönelik Tutum Ölçeği tekrar uygulanmış ve bilgisayar destekli öğretim yönteminin başarıya etkisi değerlendirilmiştir. Ayrıca öğrencilerin fen bilgisine ve bilgisayara olan tutumlarındaki değişim de incelenmiştir. Çalışma bittikten 10 hafta sonra Bilimsel Başarı testi tekrar verilerek uygulamanın hatırlamaya olan etkisine de bakılmıştır. Bu araştırmada elde edilen bulgulara dayanarak ortaya çıkarılan sonuçlar şunlardır : · Bilgisayar destekli öğretim yöntemi ile geleneksel yöntem arasında başarı ve hatırlama açısından , bilgisayar destekli öğretim yönteminin lehine anlamlı bir farklılık vardır. · Bilgisayar destekli öğretim yöntemi öğrencilerin fene karşı tutumunda anlamlı bir değişiklik yapmazken , bilgisayara karşı olan tutumlarında anlamlı bir farklılık yaratmıştır. · Öğrencilerin Fen Bilgisi dersindeki başarılarında ve hatırlamalarında ; öğrencilerin önbilgilerinin , mantıksal düşünme yeteneklerinin , kullanılan öğretim yönteminin , öğrencilerin fen dersine karşı olan tutumlarının ve bilgisayar tutumlarının etkisini belirlemek için yapılan çoklu regrasyon analizinde bağımsız değişkenlerden sadece yöntem denklemde yer almıştır. Araştırma sonuçlarına bakılarak öneriler sunulmuştur.Yapılan araştırmanın bu alanda yapılacak diğer çalışmalara ışık tutacağı umut edilmektedir. ABSTRACT USING COMPUTER-ASSISTED MATERIALS IN SCIENCE LESSON TEACHING In this research, computer assisted education's effects on student's memorizing and success degrees in the subject "Atom's Structure and the Periodic Table"of the unit of "The Trip To Inner Structure of The Substance" has been explored. Two groups has been chosen among the seventh grade's students at a governmental school for this reason. One of the groups has been the control group, and the other one has been the experiment group.Total amount of the students were 75. The research has been practical. Seventh grade's students have been given only the subject of ''Atom's Structure and the Periodic Table". Before the practice, "Science Lesson Success Test", "The Scale of the Attitude Towards the Science Lesson", "The Scale of The Attitude Towards Computers and Logical Thinking Ability Test" have been applied. While lessons have been studied in the traditional method, computer-assisted education method has been applied together with the traditional method. At the end of the study,the same tests mentioned above have been applied again, and computer-assisted method's effects on success have been evaluated. Besides, the changes of the students' attitudes towards science lesson and computers have been investigated. Ten weeks after the research has been completed, "Science Lesson Success Test" has been given again , and the effect of the practice onmemorizing has been examined. The findings of the research are as follows: · There is a unique difference between the traditional method and the computer-assisted method which is in computer-assisted method's favour from the point of view of success and memorizing. · Computer-assisted education method did not make a difference in the attitude of students' towards science lesson but towards computers. · In the multiple regression analyse which is done to define the effects of students' pre-informations, logical thinking abilities and their attitudes towards science lesson and computers on their successes and memorizing, among the independent variables it is only the method that is in the formula. · Suggestions have been presented by way of taking into consideration the findings of the research. It is hoped that the research is going to help the researches that is going to be made in this field.