Probleme dayalı öğrenme yaklaşımı ile beşinci sınıf öğrencilerinde enerji okuryazarlığının geliştirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYSUN GÖCÜK

Danışman: Fatma Şahin

Özet:

PROBLEME DAYALI ÖĞRENME YAKLAŞIMI İLE BEŞİNCİ SINIF ÖĞRENCİLERİNDE ENERJİ OKURYAZARLIĞININ GELİŞTİRİLMESİ Bu çalışmanın amacı; probleme dayalı öğrenmenin (PDÖ) 5. Sınıf öğrencilerinin enerji okuryazarlığını geliştirmesine etkisinin tutum, davranış ve bilgi testleri kullanarak tespit edilmesidir. Çalışma ön test – son test kontrol gruplu deneysel bir çalışmadır. 2013 -2014 Eğitim Öğretim yılı içerisinde 5. sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grubunu oluşturan öğrenciler şans (random) yoluyla belirlenmiştir. Deney grubunda dersler PDÖ yöntemiyle hazırlanan ders etkinlikleriyle işlenirken, kontrol grubunda dersler geleneksel yöntemle işlenmiştir. Her iki grup için de çalışmanın süresi 10 ders saatidir. Araştırmanın verileri enerji okuryazarlığı tutum testi (EOTT), enerji okuryazarlığı davranış testi (EODT) ve enerji okuryazarlığı bilgi testi (EOBT) ile toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 17,0 (Statistical Package for Social Sciences) paket programı ile gerekli istatistikî teknikler belirlenerek analiz edilmiştir. Deney grubunun EOTT, EOBT ve EODT testlerinin ön test ve son test verileri karşılaştırılmasında Wilcoxon işaretli sıralar testi, kontrol grubu EOTT, EOBT ve EODT testlerinin karşılaştırılmasında ilişkili t – testi kullanılmıştır. Her bir testin ön ve son test verilerine bakarak deney ve kontrol grubu arasında anlamlı farkı ölçmek için ise Mann Withney U testi kullanılmıştır. İstatistikî sonuçlara dayanarak, araştırma neticesinde şu sonuçlara ulaşılmıştır: 1. Deney grubunda uygulanan PDÖ yöntemi ve kontrol grubunda uygulanan geleneksel yöntemin etkililiği incelendiğinde öğrencilerin enerji okuryazarlığının gelişimine tutum, davranış ve bilgi açısından PDÖ yaklaşımı lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir.2. Deney grubu öğrencilerin ön test ve son test puanlarının verilerine bakıldığında uygulanan PDÖ yönteminin öğrencilerin enerji okuryazarlıklarının gelişimine tutum, davranış ve bilgi açısından anlamlı bir farka sebep oluğu belirlenmiştir. Anahtar Kelimeler: Probleme Dayalı Öğrenme Yöntemi, Enerji Okuryazarlığı, Geleneksel Yöntem, Tutum, Davranış, Bilgi ABSTRACT TO IMPROVE THE ENERGY LITERACY FOR THE 5TH GRADES BY USING THE APPROACH OF PROBLEM BASED LEARNING The object of this study is to find out how Problem Based Learning affect the 5th grade students literacy improvement by using attitude behavior and knowlenge tests. Quasi Experimental Research Design was adapted with pre & past test with control group model. Two classes of the same school formed experiment and control groups in a random manner. 5th grade students formed the study groups. In the experiment group the students were taught using activities designed in the line of Problem Based Learning and in the control group , the students were taught using traditional methods. Both teach inventories were tasted for 10 course hours and carried out by researcher. Energy literacy attitude test (EOTT), energy literacy behavior test (EODT) and energy literacy knowledge test (EOBT) were used as data collect tools. Data were obtained via tests , analysed using SPSS 17,0 ( Statistical Package for Social Sciences ) and required statistical techniques. Wilcoxon marked rows test was used to compare the pre-tests and final tests data with the EOTT, EOBT and EODT tests of experiment group. Related t-test was used to compare EOTT, EOBT and EODT tests of the control group. To assess the significant distinction between the experiment group and the control group Whitney U Test was used after researching each pre-test and final test data. The findings of the study revealed that Problem Based Learning Method was effective in developing student’s energy literacy in the terms of their attitudes, behaviors and knowledge. Key Words: Problem Based Learning, Energy Literacy, Traditional Group, Attitude, Behavior, Knowledge.