Bankacılık sektöründe teknolojik ürün geliştirmenin sürdürülebilir rekabete etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Hale Çatalca

Danışman: RAHMİ DENİZ ÖZBAY

Özet:

Bankacılık sektöründe teknolojik ürün geliştirmenin sürdürülebilir rekabete etkisinin tez konusu olarak seçilmesinin nedenleri artan rekabet, değişen ihtiyaçlar, zevkler, tercihler, v.b., gelişen teknoloji ve zaman ve maliyet faktörünün daha önemli hale gelmesi olarak sıralanabilir. Bu tez çalışmasında ilk olarak bankacılık sektörü irdelenmiştir. Bankacılık sektörünün geçmişten bugüne rekabet yönünden gelişimi, ürün çeşitliliğin artışı ve artış sebepleri incelenmiştir. Diğer taraftan rekabet ve müşteri odaklılığın önemi, bankacılıkta pazarlamanın eskisinden çok daha önemli hale gelmesi üzerinde durulmuştur. Son olarak da rekabet stratejileri anlatılmış; bu stratejiler bankacılık sektörüne uyarlanıp SWOT analizi yapılmıştır. İkinci bölümde global rekbaetin hakim olduğu günümüzde yeniliğin ve yeni ürün geliştirmenin öneminde bahsedilip; bankacılık ürünlerinin tanımı ve özelliklerine değinilmiştir. Ürün genişletme stratejileri bankacılık sektörüne uyarlanmış ve ürün geliştirme süreci dokuz aşamada anlatılmıştır. Üçüncü bölümde bankacılıktaki teknolojik ürünler iki sınıfa ayrılmıştır. İlk olarak klasik olarak nitelendirebileceğimiz bankacılık ürünlerinin teknolojik halinden, son olarak da tamamen teknolojik yenilik olarak ortaya çıkan ürünlerden bahsedilmiştir. Bu ürünler incelenirken her birinin müşteriler ve banka açısından avantajları değerlendirilmiştir ve ürünlerin özellikleri rekabet çerçevesinde sıralanmıştır. Son bölüm olan dördüncü bölümde ise teknolojik ürünlerin rekabet gücüne etkisinden bahsedilmiştir. Teknolojik ürünler pazar payı, müşteri hacmi, karlılık ve daha birçok yönden hem bankalara hem müşterilere birçok avantaj sağlarlar. Bu bölümde sağlanan avanajların müşteriler ve rakipler üzerine doğrudan etkileri rekabet stratejileri doğrultusunda ele alınmıştır. Aynı zamanda teknolojik ürünler müşterilere daha düşük maliyet, daha geniş kullanım imkanı sağladıkları ve zaman kısıtı koymadıkları için sürdürebilir rekabete doğrudan etki ederler. Teknolojik ürünlerin bu etkileri ürün bazında ele alınmıştır. Sonuç olarak her geçen gün müşterilerin baklentilerin artması, eskiye nazaran daha kolay vazgeçebilmeleri ve klasik bankacılık ürünlerinin bu şekilde daha az maliyetli sunulması gibi nedenler bankaları teknolojik ürün geliştirmeye itmiştir. Artan rekabet sonucunda bankacılık faaliyetleri bütünüyle pazarlama faaliyetlerinden oluşmaya başlamıştır. Böyle rekabet edilebilirlik daha da önem kazanmıştır. ABSTRACT The reasons of choosing the affect of developing technological products to sustainable competition are increasing global competition, changing needs, prefences, pleasures, etc., emerging technologies and the factors of time and cost become more important. In this thesis first of all, the banking sector is examined. Developing of banking sector from past to today in terms of competition, increasing of product diversity and increasing reasons are reviewed. On the other hand the importance of competition and customer focused marketing are underlined. Lastly the competition strategies are described; these strategies SWOT analysis is made by adapting them to banking sector. In the second section the importance of innovation and developing new products in control of global competiton are mentioned, the definition and features of products of banking are touched on. Strategies of developing products are adapted to banking sector and developing new product is explained in nine process. In the third section the technological products of banking sector are divided into two classes. At first, the techonological aspect of classical products, at last almostly technological products are mentioned. In examining this products, every product are appreciated from customers and banks; and products features are alined in the framework of competition. The fourt section, the last part, deals with the affect of technolojical products on the competition . Techonological products give advantages to customers and banks from different aspects. These aspects are market portion, the volume of customer, profitabilty and more. The affects of this advantages to customers and banks are approached according to competition strategies. At the same time technological products affect strategies directly because of providing low cost, larger possible usage and not to set time constraint. These affects of technological products are stated in product basis. Consequently every single day the reasons like, the increasing expectations of customers, the providing reduce of cost ,make banking sector develop technological products. As a result of ascending competition, the banking activities are started to being composed of almost marketing activities. Thus competitive availability becomes much more important.