Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Arzu ÇUBUK
Danışman: Ufuk Alpkaya
Özet:
Bu araştırmanın amacı;
ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılığı, fiziksel aktivite düzeyleri ve
akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelemektir.
Çalışmanın
örneklemini İstanbul ili Maltepe ilçesinden 10 ortaokuldan rastlantısal yöntem
ile seçilmiş 5.6.7 ve 8. sınıflarda okumakta olan 1066 Kadın, 1071 erkek,
toplam 2137 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcılara Kişisel Bilgi Formu, Çocuklar
İçin Fiziksel Aktivite Ölçeği ve Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği
uygulanmıştır. Çalışmada analizler için elde edilen anlamlılık düzeyleri, 0.05
anlamlılık düzeylerinde değerlendirilmiştir. Öncelikle tanımlayıcı istatistik
olarak verilerin ortalama ve standart sapma aralığı belirlenmiştir. Elde edilen
verilerin frekans ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Değişkenlerde cinsiyetler
arasındaki farkları hesaplamak için bağımsız örneklem t testi, 3 ve daha fazla
grup karşılaştırmalarında Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA), farkın hangi
gruptan kaynaklandığını bulmak için Tukey HSD testi, uygulanmıştır. İnternet
bağımlılığı, fiziksel aktivite ve akademik başarı modellemeleri için doğrusal
regresyon analizine başvurulmuştur. P değerinin 0,05’ten küçük olması durumunda
fark ve ilişki anlamlı kabul edilmiştir. Değişkenler arası ilişkiyi incelemek
için ise korelasyon testi uygulanmıştır.
Yapılan
analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılığı ile fiziksel
aktivite düzeyleri arasındaki ilişki incelendiğinde, gruplar arasında anlamlı
bir ilişki bulunamamıştır. İnternet bağımlılığı ile akademik başarıları arasında
ilişki incelendiğinde, öğrencilerin akademik başarıları arasında bazı not
aralıklarında anlamlı ilişki bulunmuştur (p < 0.05). Fiziksel aktivite düzeyleri ile
akademik başarıları arasında ilişki incelendiğinde, akademik başarı düzeyleri
açısından anlamlı ilişki bulunamamıştır. Yapılan ikili karşılaştırmalar sonucunda
kız ve erkek öğrenciler arasında internet bağımlılığı, akademik başarı ve
fiziksel aktivite arasında anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Yapılan ikili
karşılaştırmalar sonucunda sınıf kademelerine göre internet bağımlılığı,
akademik başarı ve fiziksel aktivite arasında anlamlı ilişki olduğu
gözlemlenmiştir. Demografik özelliklerine göre ortaokul öğrencilerinin internet
bağımlılığı, fiziksel aktivite düzeyleri ve akademik başarıları modellemeleri
için yapılan regresyon analizleri sonuçlarına göre bazı parametreler arasında
anlamlı ilişki tespit edilmiştir.
Araştırma
sonucunda; ortaokul öğrencilerinin internet bağımlılığı, fiziksel aktivite ve
akademik başarı durumları değerlendirildiğinde, internet bağımlılığı ile
fiziksel aktivite arasında ve fiziksel aktivite akademik başarı arasında
anlamlı bir ilişki olmadığı fakat internet bağımlılığı arttıkça öğrencilerin
akademik başarılarının azaldığı gözlemlenmiştir.