İç mimarlık tasarımında marka yaratma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: A. Hikmet Başaytaç

Danışman: İNCİ DENİZ ILGIN

Özet:

Gün içinde birçok mekan farklı zevklere ve isteklere sahip kişilerce kullanılmaktadır. Kimileri sadece amaca hizmet eden basit, süsten uzak mekanlarda çalışır, kimileri ise bu mekanları seçerken işlevine önem verdiği kadar rengine, hacmin ve mobilyaların biçimine ve bazen de mekanın içerdiği mesaja dikkat eder. Dolayısıyla mekanlar, bu istek ve özellikler düşünülerek tasarlanmaktadır. Çoğu zaman ise mekanlar istenilenin dışında da şekillenebilir. Kullanılan bu mekanlar ve mekanlardaki ürünler; tasarlanırken, pazarlanırken; ürün - kullanıcı ilişkisi düşünülerek sunulmaktadır. Böylelikle kullanıcıya ulaşmasını ya da kullanıcının dikkatini çekmesini, tasarımının sağladığı kadar bu ürünlerin markalaşması, pazarlanması ve müşteriye sunulması da önem kazanmaktadır. Dünyada endüstriyel ürünlerin tasarımı ve markalaşma konusunda mücadele sürerken, ülkemizde de tasarıma önem veren, uluslararası alandaki markalar arasında yer alan firmaların çoğalmaktadır. İçmimarların da gelişen teknik ve bilim alanlarını takip ederek; tasarım- üretim-pazarlama süreçlerini düşünerek tasarım yapması doğru bir yöntem olacaktır. Günümüzde restoran, otel, ve kafe gibi yeme-içme- dinlenme hizmeti veren mekanlarda, grafik tasarım; iç mimarların destek olarak kullandığı, mekan tasarımını güçlendiren önemli disiplinler arasındadır. Bu yüzden; “İç mimarlıkta grafik tasarım öğelerinin kullanımını güçlendirmek gerekmektedir. Mekanı şekillendirirken, marka kimliğini düşünerek grafik tasarım öğelerinin kullanılması tasarıma farklı özellikler getirecektir. Ürünün, doğru kitleye ulaşması ve istenilen ilgi ve değeri elde etmesini gerçekleştirmek için tasarım sürecinde ürünün pazarlama tekniklerini de tasarlamak gerekmektedir. Bu durumda iç mimarların tasarım-kullanıcı ilişkisinde en kuvvetli iletişim aracı olan marka kavramını ve stratejilerini mekan kavramı ile düşünüp, mekanda bu öğeleri kullanması, marka – mekan konseptinin tutarlık göstermesini sağlayacaktır. Bu durum mekanın kullanıcıları – işletmecileri tarafından artı değer olarak görülmektedir. SUMMARY In daily routines, interiors are utilized by many people with different tastes and expectations. For some simple and functional interiors work while others look for color, form and the message that interiors and furniture units may carry along with their functional role. Hence, interiors are designed with the consideration of such expectations and characteristics. However, in many cases, interiors may end up relatively different from what was planned in the first place. Design and market strategies of such interiors and the products are based on mainly the concepts of product and user relationship. Consequently not only the design it self attract the attention but also branding, marketing and presentation strategies. While worldwide challenge continuous in the areas of industrial design and branding, Turkey achieves to have significant number of internationally acknowledged entrepreneurs who accept design making process as part of the marketing strategies. Similarly, for interiors designer as well, it would be wise to design considering close relation of design-production and marketing processes. Today in hospitality, retail and recreational design areas such as restaurants, hotels, cafés utilizing graphic design disciplines is considered one of the major mean that strengthen interiors. Hence, giving special emphasis on branding and identity making processes through graphic design means would create powerful interiors. In order to reach the targeted user, product marketing strategies should be achieved through a careful design. Consequently, space branding is considered one of the strongest means that helps connecting user with the design. Therefore, taking into consideration the power of branding strategies through space crating process would help creating consistent and holistic interiors. Interiors having such attributes are recognized positively through users and entrepreneurs.