Kamu ihale kanununda düzenlenen ihale işlemleri


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2005

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Halit Eyüp Özdemir

Danışman: TURAN YILDIRIM

Özet:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun Genel Gerekçesi'nde, 8.9.1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun günümüzün değişen ve gelişen ihtiyaçlarına cevap veremediği, uygulamada ortaya çıkan aksaklıkları gidermede yetersiz kaldığı, bütün kamu kurumlarını kapsamadığı, Avrupa Birliği ve uluslararası ihale uygulamalarına paralellik göstermediğinden, kamu ihaleleri ile ilgili geniş kapsamlı yeni bir kanun hazırlanmasına ihtiyaç duyulduğu belirtilmektedir. Ayrıca Genel Gerekçede, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun alım, satım, hizmet, yapım, kira, trampa, mülkiyetin gayri ayni hak tesisi ve taşıma işlerini kapsadığı ifade edilmektedir. Ancak alım, hizmet, yapım, kiralama ve taşıma işleri kamu harcaması yapılmasına; satım, kiraya verme, trampa ve mülkiyetin gayri ayni hak tesisi işleri kamuya gelir sağlanmasına yönelik olduğundan, farklı nitelikteki bu işlerin aynı kanunda düzenlenmesi uygulamada pek çok sorunun ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Farklı nitelikteki bu işlemlerin, kendine özgü niteliklerine uygun olarak ihtiyaçlara cevap verecek şekilde ayrı kanunlarda düzenlenmesi gerekmektedir. Devletin bu işlere ilişkin ihale mevzuatının Avrupa Birliği ve Dünya Ticaret Örgütü gibi uluslararası kuruluşların ihale mevzuatına paralel hale getirilebilmesi için, kamu harcaması yapılmasını gerektiren mal veya hizmet alımları ile yapım işleri bu Kanun kapsamına alınmıştır. Ayrıca, aynı amaçla kamu ihaleleri sonucunda düzenlenen sözleşmeler ile ilgili hususlar bu Kanun kapsamında düzenlenmeyerek, bu konuda ayrı bir kanun hazırlanmıştır. Yukarıda belirtilen amaçlarla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu çıkarılmış ve 1.1.2003 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Bu Kanun'un yürürlüğe girmesiyle birlikte, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu'nun bu Kanun'a aykırı hükümleri yürürlükten kaldırılmıştır. Artık, idarelerin kullanımında bulunan her türlü kaynaktan karşılanan mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin ihaleleri 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tabi kılınmıştır. "Kamu İhale Kanunu'nda Düzenlenen İhale İşlemleri" isimli bu tez, üç bölümden oluşmaktadır. İlk bölüm, "İhale Kavramı ve İhalenin Temel İlkeleri" başlığını taşımaktadır. Bu bölümde öncelikle ihale kavramı ve ihaleyi oluşturan öğeler açıklanmakta, ardından 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nda düzenlenen "Temel İlkeler" sırasıyla incelenmektedir. İkinci Bölüm "4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'na Göre İhale Usulleri" başlığını taşımaktadır. Bu bölümde, Kanun'da düzenlenen ihale usulleri ve diğer alım yöntemleri incelenmektedir. Ayrıca, ihale ilanından, ihalenin sonuçlandırılması ve sözleşmenin imzalanması aşamasına kadar, ihale sürecinde yer alan tüm ihale işlemleri değerlendirilmektedir. Üçüncü Bölüm ise, "İhale İşlemlerine Karşı Başvurulabilecek Hukuki Yollar" başlığını taşımaktadır. Bu bölümde ise öncelikle ihale işlemlerine karşı ilgili İdare'ye yapılabilecek Şikâyet başvurusu üzerinde durulmaktadır. Ardından, ihale işlemlerini yargısal inceleme öncesinde denetime tabi tutan Kamu İhale Kurumu'na "İtirazen Şikâyet" başvurusu değerlendirilmektedir. Son olarak, Kamu İhale Kurulu Kararları'na karşı yargısal denetim incelenmektedir. In the covering memorandum of the Public Award Law No.4734, it is stated that Public Award Law No. 2886 dated 8.9.1983, was insufficient to solve the problems arisen of the practice, could not serve the actual needs and was not covering all public institutions and was not in harmony with the International and European Award rules so that a new and comprehensive law about public awards was needed. It is also mentioned that Public Award Law No. 2886 was covering purchase, sale, service, construction, rent, barter, establishment of real right other than property and transportation. However; purchase, service, construction, rent and transportation are subject to public expense; as sale, lending, barter and establishment of real right other than property are subject to public income. The difference quality of the mentioned operations set forth in the same law cause various problems in practice and are to be set by different laws proper to their qualifications. In order to harmonise the award rules about the mentioned subjects with the international rules of the organisations such as European Community and World Trade Organisation; the operations causing public expense are covered by this Law. Within the same perspective, the contracts concluded as a result of the public award are set forth by another law. Public Award Law No.4734 was accepted to serve the above-explained needs and came into force in 1.1.2003, by abolishing the rules of Public Award Law No. 2886. At the present, all of the purchase of goods and services and construction works covered by resources in use of administrations are subject to Public Award Law No.4734. This thesis named as "The operations set forth in Public Award Law", consists of three chapters. In the first chapter, "The Concept and Main Principles of Award", the concept and the elements of the award are initially explained, than the principles set by Public Award Law No.4734 are examined sequentially. In the second chapter, "Award Methods according to Public Award Law No.4734" award methods and other ways of purchase set by the Law are examined. Furthermore, award operations in the procedure, from the award publication to the conclusion of the contract, are analysed. Third chapter "Legal Courses Against Award Operations" includes the course of Complaint to Administration against administrative operation, the course of complaint by objection to Public Award Institution which controls the award operations before judiciary control and finally judiciary control of the Public Award Institution decisions .