Popüler kültür - din eğitimi ilişkisi : İmam Hatip Liseleri örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Betül Ü. Kanburoğlu

Danışman: EMİNE KESKİNER

Özet:

POPÜLER KÜLTÜR – DİN EĞİTİMİ İLİŞKİSİ: İMAM HATİP LİSELERİ ÖRNEĞİ Modernizmin etkisiyle geleneksel toplum yapısının çözüldüğü, yerel değerlerin önemini kaybettiği ve bunların yerine küresel kültür unsurlarının ikame olduğu süreçte iletişim teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak etki alanı genişleyen popüler kültür, günümüzde sosyal bilimcilerin rağbet gösterdiği bir konu haline gelmiştir. İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin popüler kültür konusundaki tutumları ve söz konusu kültürün ürünlerine olan yaklaşımlarının incelendiği bu çalışmada, popüler kültür – din eğitimi ilişkisi ele alınmıştır. Tezin iskeletini oluşturan alan araştırmasında, İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin aldıkları din eğitimi neticesinde geliştiği varsayılan dinî formasyonlarının, popüler kültür ürünlerine yönelik tercihlerinde etkili olup olmadığı sorgulanmıştır. İstanbul’un Anadolu yakasında bulunan köklü üç Anadolu İmam Hatip Lisesi’nden 30 öğrencinin katılımı ile gerçekleştirilen alan araştırması sonucunda, İmam Hatip Lisesi öğrencilerinin dinî formasyonlarının popüler kültür ürünlerine olan yaklaşımlarında genel olarak bilişsel düzeyde bir farkındalık oluşturduğu, fakat pratikte yeterince etkili olamadığı ortaya çıkmıştır. Bu noktada din eğitiminin önemli bir boyutu olan ahlak eğitimiyle ilgili yöntem sorunlarının olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan din eğitiminde kullanılan örneklerin güncelle bağlantısının kurulması noktasında zaafların olduğu ve modern çağın meydan okumalarına cevap verebilmesi için bu eğitimin, ahlak eğitimi boyutu üzerinde yoğunlaşılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Popüler kültür, İmam Hatip Liseleri, Din eğitimi, Ahlak eğitimi. ABSTRACT THE RELATIONSHIP BETWEEN POPULAR CULTURE AND RELIGIOUS EDUCATION: EXAMPLE OF IMAM HATIP SCHOOLS Betül Ü. Kanburoğlu The traditional social structure has been solved by the influence of modernism and losing the importance of local values instead substitution process of the elements of global culture, expanding domain of popular culture in parallel with developments in communication technologies became a demanding subject for social scientists today. In this thesis, Imam Hatip School (religious high school) students’ attitudes about popular culture and their approaches to the popular culture products are examined and the relationship of popular culture and the religious education is discussed. In the field survey which is scope of thesis, the religious formation of Imam Hatip’s students which occurs as a result of the education in these schools has been questioned whether effective preferences about popular culture products. As a result of field survey conducted on 30 students from three well-established Anatolian Imam Hatip Schools on the Anatolian side of Istanbul, the students’ religious formations generally create an awareness of cognitive approaches to popular culture products, but it is not sufficiently effective in practice. At this point, moral education which is an important dimension of religious education has been found to the problems of the method. However, the examples used in the religious education has weaknesses in connection of current advances of society. In this research appeared that this education should be focus on the moral education in terms of to meet the challenges of the modern era. Keywords: Popular culture, Imam Hatip Schools, Religious education, Moral education.