Fen bilgisi öğretiminde ‘’ısı ve ısının maddedeki yolculuğu’’ ünitesinin bilgisayar destekli öğretim materyalleri ile öğretilmesinin öğrenci başarısına etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Arif Çömek

Danışman: HALE BAYRAM

Özet:

FEN BİLGİSİ ÖĞRETİMİNDE "ISI VE ISININ MADDEDEKİ YOLCULUĞU" ÜNİTESİNİN BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM MATERYALLERİ İLE ÖĞRETİLMESİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINA ETKİSİ Son yıllarda bilgisayar teknolojisinde kaydedilen önemli gelişme sonucunda, hayatın hemen her alanında bilgisayar kullanımı oldukça yaygınlaşmıştır. Buna bağlı olarak; bilgisayar temelli eğitim, bilgisayar destekli eğitim gibi kavramlarla, eğitimde de bilgisayar teknolojisinin kullanımı gündeme gelmiştir. Bu bağlamda, tüm dünyada bilgisayar destekli eğitim ön plana çıkmış ve bilgisayar destekli eğitimin öğrenci başarısı üzerindeki etkilerini incelemek üzere araştırmalar yapılmıştır. "Fen Bilgisi Öğretiminde "Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu" Ünitesinin Bilgisayar Destekli Öğretim Materyalleri ile Öğretilmesinin Öğrenci Başarısına Etkisi" başlıklı bu araştırmanın amacı; araştırma sürecinde fen bilgisi öğretiminde kullanılabilecek bilgisayar destekli öğretim materyalleri geliştirerek, "Fen öğretiminde, Bilgisayar Destekli Öğretimin öğrenci başarısına etkisini" araştırmaktır. Ayrıca, öğrencilerin fen bilgisi başarılarında öğrencilerin ön bilgilerinin, kullanılan öğretim yönteminin, öğrencilerin mantıksal düşünme yeteneklerinin, öğrencilerin fen bilgisi dersine karşı olan tutumlarının ve bilgisayara karşı olan tutumlarının etkisini araştırmaktır. Bilgisayar destekli öğretim, geleneksel yönteme alternatif bir öğretim yöntemi olarak ele alınmış ve ilköğretim öğrencilerine fen bilgisi öğretimindeki öğrenci başarısına olan etkisi araştırılmıştır. Bu amaçla ısı konusu geleneksel ve bilgisayar destekli olarak anlatılmadan önce öğrencilere konuyla ilgili başarı testi, mantıksal düşünme yeteneği testi, fen tutum ölçeği ve bilgisayar tutum ölçeği uygulanmıştır. Bu çalışma 2002-2003 eğitim öğretim yılında, ilköğretim 5. sınıf kademesinde bulunan 48 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Özel İstek Acıbadem İlköğretim Okulu 5. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu öğrenciler; Deney Grubu (5A) ve Kontrol Grubu (5C) olarak iki gruba ayrılmıştır. "Isı ve Isının Maddedeki Yolculuğu" ünitesi Kontrol Grubuna klasik (geleneksel) öğretim yöntemiyle anlatılırken, Deney Grubuna bilgisayar destekli öğretim materyalleri ile desteklenerek anlatılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular ile her iki grubun başarıları karşılaştırılmıştır. Elde edilen veriler SPSS istatistik programına aktarılmış ve çıkan sonuçlar yorumlanmıştır. Bulgular, Deney Grubunda bulunan öğrencilerin p < 0.05 anlamlılık düzeyinde, fen bilgisi dersindeki başarılarında Kontrol Grubunda bulunan öğrencilere kıyasla anlamlı ve pozitif yönde bir değişme gösterdiklerini ortaya koymaktadır. SUMMARY THE EFFECTS OF COMPUTER ASSISTED SCIENCE INSTRUCTION MATERIALS ON STUDENTS' ACHIEVEMENT IN "HEAT AND THE JOURNEY OF HEAT IN THE MATTER" UNIT An important progress in computer technology has been realized in recent years and as a result of this progress, the use of computer in all areas of life has increased. The concepts of computer based education and computer assisted education, caused to increase the use of computer in education. In this respect, all over the world computer assisted instruction has gained great importance and some research studies have been made to find out its effect on students' achievement. With the title of 'The Effects Of Computer Assisted Science Instruction Materials On Students' Achievement In "Heat And The Journey Of Heat In The Matter" Unit' , this study focused on computer assisted instruction as an alternative teaching method and investigated its effects on primary students' science achievement with computer assisted instruction. For this purpose, research participants were pre tested with achievement test, logical thinking ability test, science attitudes scale and computer attitudes scale before the instruction. The study was carried out during 2002-2003 academic year with forty eight fifth grade students. Research participants were randomly chosen among fifth grade students who attend to Private İstek Acıbadem Primary School. Research participants were randomly assigned into 2 groups, Control Group (KG) and Experimental Group (DG) to be instructed with traditional and computer based approach respectively. Research findings were analyzed by SPSS statistics program. Data indicated that the experimental group students' science achievement was significantly higher than control group students' achievement (p<0.05).