Livestock supply chain management and assessments with the paradigms of mass customization in Turkey


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Deniz Efendioğlu

Danışman: BEYTULLAH GÜLTEKİN ÇETİNER

Özet:

Hayvancılık yönetimi, dengeli bir beslenmeye ihtiyaç duyan insanlar için gerekli olan et ve süt gibi temel ürünlerin üretilmesi, bir iş alanı yaratılması, mahsulün yeniden canlandırılması ve giyim kuşam anlamında derilerinin uygun bir şekilde kullanılmasını içine alan temel bir endüstri olarak karşımıza çıkmaktadır. Tarımsal sektörler arasında hayvancılık, maksimum değer yaratma olasılığına sahip alanların başında gelmektedir. Hayvancılık yönetimi, tıp, yem ve hayvancılık ekipmanları endüstrisi gibi yeni istihdam alanları oluşturmanın avantajına sahiptir. Bu nedenle ekonomiye büyük katkı sağlar. Türkiye; farklı iklim yapısı, yem anlamındaki potansiyeli ve farklı türde canlı hayvanlara sahip olması anlamında, hayvancılık konularına özel ilgi gösterilmesi gereken bir ülke konumdadır. Bununla birlikte, son yıllarda, toplam tarımsal üretimdeki payında, hayvansal üretim tüm gelişmiş ülkelerde istikrarlı bir şekilde artmış, bu tür bir artış Türkiye'de sağlanamamıştır. Bunun nedenleri, bakım ve tedarik hatalarının yanında, çevresel faktörler, hayvan genetik kapasitesinin yetersizliği ve son olarak bir ana dal olmaktan öte, tarımın bir dalı olarak son yıllara kadar kabul edilmesidir. 2000'li yılların başından bu yana, daha fazla müşteriye olan talebin karşılanması, spesifik ürün çeşitlerine olan talep ve en kısa teslimat süreleriyle bunların ulaştırılması önemlerini daha da artırdı. Günümüzde, bu yaklaşımlar genellikle dağıtık üretim konusunda ifade edilmektedir. Gelecekte, dağıtık üretim kavramı, üretim veya hizmet sistemleri perspektifinden coğrafi koşulları dikkate alarak daha önemli bir rol oynayacaktır. Dağıtık üretimin esasları, ölçek, konum ve tüketici-üretici ilişkileri açısından farklılık gösteren seri üretim için farklı bir yol sunar. Anahtar temalar, dağıtılmış üretimin, ürünün uzun ömürlü ve kapalı malzeme döngülerinin yanı sıra üretimi yerelleştirmeyi nasıl teşvik ettiğini de içeriyordu. Buradan hareketle kitlesel bireyselleştirme kavramı, değer yaratma kökeni dahilinde bilgiye dayalı olarak gelişen toplumsal üretim sistemi olarak tanımlanabilir. Kitlesel bireyselleştirme ve seri üretimin farklı parametrelerini inceleme sürecinde simülasyon, hangi yolla seçileceğinin anlaşılması için kullanılmıştır. Merkezileştirme ve ademi- merkeziyetçilik, çevresel etkiler, karmaşıklık, müşteri memnuniyeti, ürün çeşitliliği, tasarım ve açık inovasyonun demokratikleştirilmesi, pazar ve müşteri yakınlığı, kaynak kullanımı, bölgeselcilik ve özgünlük, enerji tasarrufu, sürdürülebilirlik gibi parametreler bu anlamda kriterlerin oluşturulmasında kullanılmıştır. Simülasyon bir çevreye ve ajanlara sahip olacak ve aynı zamanda bu ajanlardan objektif sonuçlar elde etmek için kendi kararlarını rastgele almaları gerekecektir. Bu nedenle, ajan bazlı simülasyon yaklaşımı burada benimsenmiştir. Tedarik zinciri, çevrenin-ajanların durumu ve parametreleri, paradigma değişiminin tanımlanması anlamında tasarlanmış ve bu doğrultuda etkili faktörlerin veya etkileşimlerin belirlenmesi için Deney Tasarımı kullanılmıştır. Bunlarla birlikte, optimum koşulun bulunması için parametrelerin seviyeleri ve faktörleri belirlenmiştir. Burada denklemlerden hareketle etkin faktörler ve etkileşimler net şekilde belirlenip, bunların seri üretim ve kitlesel bireyselleştirme çatısı altında Türkiye’de ki et tedarik zincirinin hangi paradigma altında daha verimli sonuç verdiği incelenmiştir. -------------------- Livestock management is an essential industry, by the reason of producing basic products such as meat and milk, which is necessary for people eating a balanced diet, creating a business area, reclamating crop and crop residues that cannot be consumed as human foods. Among agricultural sectors, livestock possesses the maximum possibility of creating accretion value. Livestock management owns the advantage of creating new employment areas, such as medicine, feed and livestock equipment industry. Therefore, it makes a large contribution to the economy. Turkey; including different climate structures, possessing different kinds of livestock, is in a position that livestock issues should take a specific attention. However, in recent years, in the share of total agricultural production, animal production increased steadily in all developed countries, but such an increase could not be achieved in Turkey. The reasons are able to be laid at the beyond of caring and supply failures, environmental factors, the lack of capacity of livestock's genetics and for the last one livestock is still regarded as a branch and insurance of agriculture. Since the beginnings of 2000's, meeting the demand for more customers, specific product variants and shortest delivery times has increased their significance much more. Nowadays, these approaches are generally expressed in the topic of Distributed Manufacturing. In the future, the concept of Distributed Manufacturing, from the perspective of production or service systems will take more substantial role by considering geographic conditions. The essentials of distributed production offers a different way to mass production that differs in scale, location and consumer producer relationship. Key themes are generally included that how distributed production can promote product longevity and closed material loops, as well as localizing production. Mass customization can be identified as the social production system currently evolving based upon knowledge as the origin of value creation. In the process of examining the different parameters of mass customization and mass production, simulation and system modelling may aid us to understand in which way have to be chosen. The parameters can be expressed such as centralization & decentralization, environmental effects, complexity, customer satisfaction, product variation, democratization of design and open innovation, market and customer proximity, usage of resources, regionalism and authenticity, energy saving, sustainability. A livestock management are simulated under some specific criteria based on the paradigm shift of mass customization. This simulation is going to own an environment and agents, and also these agents have to take their own decisions randomly to obtain much objective results. Therefore, an agent based simulation approach need to be done in here. The condition and parameters of supply chain, environment and the agents are able to change to obtain specific results for different parameters of mass customization. Due to these changes, design of experiment have to be made for levels of the parameters to find the optimum condition. After that, the effect of Mass Customization & Mass Production on the results will be examined in detail. The results taken from design of experiment help what have to be done for the solution of problems of Livestock in detail for Turkey.