Çağdaş heykel sanatında plastik algıyı tersyüz eden uygulamalar


Tezin Türü: Sanatta Yeterlik

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fakültesi, Heykel Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELİHA SÖZERİ ÖZÇELİK

Danışman: NİLÜFER ERGİN DOĞRUER

Özet:

Çağdaş Heykel Sanatında Plastik Algıyı Tersyüz Eden Uygulamalar başlıklı tez bir eser metni çalışmasıdır. Bu çalışmanın amacı; belirlenmiş olan konu ile ilişkili olarak; çağdaş sanat alanının sınırları içerisinde üretilmiş olan çalışmaların incelenmesi ve eser metni kapsamında üretilmiş olan çalışmanın sergilenmesidir. Bu çalışmalar, plastik algının tersyüz edilmesi bağlamında incelenmiştir. Tez kapsamında üretilmiş olan çalışma plastik algının tersyüz edilmesi ile ilişkili olarak ele alınan kavramların, düşünsel sürecin bir sonucu olarak değil, teorik ve pratik alanın bir arada hareket etmesi ile ilişkilendirilmiştir. Tez; çağdaş sanatın içerisinde yer alan heykel disiplininin plastik algıyı tersyüz eden uygulamalarını kapsamaktadır. Çağdaş sanatın tanımlaması, zamansal sınırları, düşünsel katmanlarını oluşturan kavramlar ve plastik algının bu süreç içerisindeki dönüşümü tezin konusu bağlamında incelenmiştir. Tezde kullanılan yöntem; çağdaş sanatın sınırları içerisinde estetik olarak belirlenen yaklaşım ile algıyı tersyüz eden yapıtların farklı bağlamda incelenmesi, görseller üzerinden çözümlenmesi ile ilerlemektedir. Birinci bölümünde plastik algının çağdaş sanat içerisinde değerlendirilme biçimi incelenmiştir. Heykel disiplininin çağdaş sanat içerisinde ne şekilde katmanlaştığı, estetik algısının nasıl dönüştüğü, malzemesinin nasıl kullanıldığı, biçimi, ışığı, boyutu çoğulcu dilini nasıl kurduğu incelenmişitir. Heykel ve izleyici arasında bu algının nasıl irdelendiği ele alınmıştır. İkinci bölümünde çağdaş heykelin üretim sürecindeki alt anlamlandırmalar başlığı altında, teorik olarak kavram, gösterge ve imgelenin çağdaş sanat içerisindeki heykelin üretim sürecindeki yöntemi incelenmiştir. Üçüncü bölüm; çağdaş sanat içerisinde üretilmiş olan, sanatçıların uygulamaları ve yöntemleri kavramsal, biçimsel, mekansal, estetik normların dışına çıkarak ve geçicilik bağlamında plastik algının tersyüz edilmesi bağlamında ele alınmıştır. Dördüncü bölüm ise üretilmiş olan yapıtların plastic algının tersyüz edilmesi bağlamında çözümlenmesi ve eser metni kapsamında üretilmiş olan çalışma ele alınmıştır. Anahtar kelimeler: heykel, çağdaş sanat, algı, tersyüz etmek, mekan, kavram, biçim, ses, bakış. ABSTRACT The Thesis Titled “The Artworks Which Turns The Plastic Perception Inside Out in Contemporary Sculpture” is a text work. The aim of this work is; exhibiting the work produced joint with the thesis that researches the contemporary works that are produced within relating to the boundaries of the thesis topic. The chosen works that are researched are in context with the concept of turning the Plastic Perception inside out. The work produced co-joint with the thesis is not a direct result of the concepts that are discussed theoretically in the thesis but rather a collaboration of both theory and practical field. The thesis includes the applications in the sculpture dicipline that turn the plastic perception inside out. The concepts that form the definition of contemporary art, its timeline boundaries and the ideological layers and the plastic perception and their transformation in the processes are examined in context. The method used in the thesis; is the examination of the works that are in the boundaries of contemporary art with different approaches and their analysis from the images presented. The evaluation format of the plastic perception in contemporary art in the first part of the thesis examined. First part also examine various questions such as how did the aesthetitcal perception transformed, how does the sculpture is layered in contemporary art, how is the works own material used, form, light, dimensions and the how of the pluralist expression. Also the how of the relation between the viewer and the sculpture is examined. The second part of the thesis titled sub-interpretations in the manufacturing process of the contemporary sculpture examines; concept as theory and indicator and image in contemporary art. Third part examines the works of contemporary artists, their methods by stepping out of the stylistic, spatial and aesthetical norms in context with turning the plastic perception inside out. Fourth part analyzes both the works that are produced in context with turning the plastic perception inside out and the work produced within the boundaries of this text work. Keywords: sculpture, contemporary art, perception, turn inside out, space, concept, voice, point of view.