Çevrimiçi problem-kurma ortamının tasarımı ve değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Can Mıhcı

Danışman: AHMET FEYZİ SATICI

Özet:

Bireyin günlük hayat problemlerinin üstesinden gelmede ustalaşması eğitimin en yaygın amaçlarından biridir. Bu amaca ulaştıracak yolda kullanılabilecek önemli araçlardan birinin de Problem Kurma olduğu savunulmuştur. Ancak literatürde yöntem, strateji ve teknik açılardan farklı şekillerde ele alınmış olan problem kurmanın; özellikle bilişim eğitimi alanında karmaşık bilişsel beceriler kazanımında kullanımı ile ilgili yürütülmüş çalışma sayısı fazla değildir. Tasarım tabanlı bu araştırmada, her biri bir akademik döneme yayılan üç uygulama döngüsü boyunca İşletim Sistemleri ve Uygulamaları dersinin komut satırı kullanımı konuları özelinde öğrencilerde gerçek hayata dair otantik problemleri çözme becerisini geliştirmek adına problem kurma yaklaşımlarından da faydalanan çevrimiçi bir öğrenme ortamı üretilmeye çalışılmıştır. Literatür ışığında geliştirilen prototip ürün, uygulamalar neticesinde elde edilen nicel ve nitel verilerin analizi ile kademeli olarak geliştirilmiştir ve bu esnada elde edilen bulgu ve tecrübeler, literatüre katkı sağlayabilmek adına tasarım prensipleri adı altında raporlaştırılmıştır. Sonuç olarak, her ne kadar kendi otantik ve çözülebilir eğitsel problemlerini kaleme alma becerisini gösterebilseler ve platformun kullanımından memnun kalsalar da; acemi öğrencilerin problem kurma süreçlerinde problem çözmeye göre zorlandığı ve problem kurmanın derste akademik başarıya etkisinin literatürde önerildiği gibi olumlu olmadığı görülmüştür. -------------------- One of the fundamental goals of education is to help individuals be better at overcoming problems encountered in their daily lives. It has been proposed that Problem Posing is a valuable tool on the path to fulfilling this goal. However, academic literature handles problem posing differently at the method, strategy and technique levels and there do not seem to be much research on how to make use of it for the acquisition of complex cognitive skills, most especially in computer science education. Spanning across three implementation cycles, each of which lasted one academic semester; this design based study has sought to produce an online learning environment that is intended to help students develop daily life problem-solving skills of students in the context of the Command Line Use subject of an undergraduate Operating Systems and Applications course, by using problem-posing approaches. The prototype product, which has been designed by taking into account suggestions from the literature, has been improved at the end of each cycle after the analyses of the qualitative and quantitative data collected; whereas each finding and experience encountered during this process has been reported as design principles. In the end, it was found that although they have shown skill in authoring their own authentic and solvable educational problems, novice students found problem-posing a difficult task and the effect of problem-posing upon academic success in the course has not been as positive as suggested by the literature.