İlköğretim 2.kademe teknoloji ve tasarım dersine ilişkin öğretmen,öğrenci görüşleri ve beklentileri (Batman ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE KARAOĞLU

Danışman: SİBEL CENGİZHAN

Özet:

İLKÖĞRETİM 2. KADEME TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİNE İLİŞKİN ÖĞRETMEN, ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ VE BEKLENTİLERİ (BATMAN İLİ ÖRNEĞİ) Bu araştırmanın amacı; Türkiye’deki ilköğretim okullarında okutulmakta olan teknoloji ve tasarım dersine ilişkin öğretmen, öğrenci görüş ve beklentilerinin belirlenerek dersin etkililiğinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın evrenini Milli Eğitim Bakanlığına bağlı Batman ili merkez ilköğretim okullarında görev yapan Teknoloji ve Tasarım dersi öğretmeni ve öğrencileri, örneklemini ise bu evrenden tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilmiş 15 ilköğretim okulunda görevli 67 Teknoloji ve Tasarım öğretmeni ile bu okullarda okuyan 2000 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri anket yoluyla toplanmıştır. Ankette öğretmen görüş ve beklentilerin belirlenmesi amacıyla 53, öğrenci görüş ve beklentilerinin belirlenmesi amacıyla da 24 adet ifade bulunmaktadır. Anketin örneklem grubuna uygulanması sonucunda elde edilen verilere ilişkin ikili grup karşılaştırmaları için ilişkili grup t-testi, çoklu grup karşılaştırmaları için ise varyans analizi yapılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; Teknoloji ve Tasarım öğretim programına ilişkin görüş ve beklentilerinde cinsiyet, mesleki kıdem, yeterli kaynak ve materyale ulaşabilme durumu, okullarda işlik bulunma durumu değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık görülmüştür.Öğrenci görüşlerinde ise cinsiyet ve sınıf değişkenine göre anlamlı bir farklılık görülmüştür.Araştırma sonucunda önemli olarak görülen durumlar ve önerilere bakıldığında okullarda donanımlı atölyelerin bulunmadığı, ders için ek bir bütçe ayrılması gerekliliği, derse ilgi çekme amaçlı farklı etkinliklerin yapılması, firmalarla etkileşim içinde olunması, teknoloji tasarım programının gözden geçirilip yeniden düzenlenmesi ve öğretmenlere hizmet içi eğitimlerin sıklıkla verilmesi şeklinde sıralanabilir. ABSTRACT VİEWS AND EXPECTATİONS OF TEACHERS AND STUDENTS ABOUT TECHNOLOG AND DESİGN LESSON AT SECOND STEP OF PRİMARY EDUCATİON (THE CASE OF BATMAN PROVİNCE) The purpose of this study is to evaluate effectiveness of technology and design lesson that are tought in primary schools in Turkey, and determinate the views and expectations of teachers and students are related to the lessons. The universe of this research is composed by students and Technology and Design Lesson teachers working in primary schools in the province of Batman under the Ministry of National Education. Besides the study sample was selected from 67 Technology and Design teachers with 2000 students are studying in 15 primary schools by random sampling method in this universe. The research data were collected through a survey. In this survey 53 statements are used in order to determine the views and expectations of teachers; furthermore to define student’s views and expectations, 24 expressions are employed. As a result of the implementation of the survey data obtained from the sample group comparisons for the two groups are related to the group's t-test, and analysis of variance for multiple group comparisons were made. The findings of the study were evaluated; regarding to the views and expectations of the curriculum of technology and design lesson , a significant difference was observed according to the variables of gender, seniority, access to adequate resources and material status and presence of workshops in schools. Plus, student’s submissions shows that there is a distinctive difference according to gender and class variables. When we look at situations and recommendations of the research is seen as an important; a significant absence of well-equipped workshops, an additional budget allocation requirement for the lesson, the lesson aimed at attracting attention to the different activities, to be in interaction with companies, revision and reorganization of technology and design lesson program and finally to provide in-service training for teachers frequently, are listed.