Okul öncesi dönem 60-72 aylık çocuklara uygulanan müzik eğitiminin kavram gelişimi üzerindeki etkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: KEREM AVŞALAK

Danışman: SİBEL ÇOBAN

Özet:

Araştırma, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 60-72 aylık çocukların kavram gelişimlerinde müzik eğitiminin etkisinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Araştırma da kullanılan “Kavram Gelişim Ölçeği” için geçerlilik-güvenirlilik çalışmaları, Küçükçekmece Belediye Anaokulu, Marmara Üniversitesi Göztepe ve Haydarpaşa Uygulama Anaokullarında yapılmıştır. Kavramlar; “Somut ve Soyut” kavramlar olarak sınıflandırılmıştır. somut kavramların kazanım oranlarına bakıldığında; Boş/Dolu kavramlarının kazanılmasında, Deney grubunun %100 başarı oranının, Kontrol grubundan %62,6 oranında, Tek-Çift kavramlarının kazanılmasında Deney grubunun, Kontrol grubundan %56,52 oranında, Renk kavramlarının kazanılmasında Deney grubunun, Kontrol grubundan %38,95 oranında fazla kazanım elde ettiği görülmüştür. Soyut kavramların müzik yolu ile kazanım oranlarına bakıldığında, Deney grubunda Sesli-Sessiz kavramları için grubun %43,47’sinde, Korku kavramı için grubun %26,086’sında, Şaşkınlık kavramı için grubun %39,13’ünde, %100 başarı oranı tespit edilmiştir. Sesli-Sessiz, Korku ve Şaşkınlık kavramlarının kazanımında Kontrol grubunda %100 başarı oranı elde edilmemiştir. Deney grubu, Kontrol grubuna oranla, Kızgınlık kavramı için %17,39, Üzüntü kavramı için %43,48, Mutluluk kavramı için %30,26 oranında fazla kazanım elde etmiştir. Çalışmanın bulgularından da görüldüğü üzere müzik yolu ile kavram kazanımı çalışmalarında Deney grubunun %50 üzerinde başarı oranı grubun %74’ünde, Kontrol grubunda ise %46’sında tespit edilmiştir. Araştırmanın son test verilerine göre; Deney grubu ön test-son test sonuçları arasında yapılan t test sonucunda p<0,01 düzeyinde anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Ön test sonucunda 20,9600 olan aritmetik ortalamanın, uygulamaların ardından yapılan son testte 23,1200 olduğu görülmüştür. Araştırma için seçilen çalışma grubunun cinsiyet ve sosyo-demografik değişkenlerine göre p<0,01 oranında anlamlı bir ilişki olmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara dayanılarak, okul öncesi dönem 60-72 aylık çocukların kavram gelişiminde müzik eğitiminin büyük ölçüde etkili olduğu sonuçları ortaya koyulmuştur. ABSTRACT THE STUDY OF THE EFFECTS OF MUSIC EDUCATION THAT APPLIED TO 60-72 MONTHS PRESCHOOL SEMESTER CHILDREN ON CONCEPT DEVELOPMENT The aim of this research is study of effects of the music education on the concept development of the 60-72 months children that attending preschool educational institution. Studies that related this research is began at 2005 May with scale development studies. Legality-confidence studies for concept development scala is done at Kücükçekmece township nursery school (Küçükçekmece Belediye Anaokulu) and Marmara Üniversitesi Göztepe and Haydarpaşa Appliance Nursery School (Uygulama Anaokulu), Concepts that used in this study is classified as “Concrete and Abstract” concepts. As a result of applied study for concrete concepts, %56,2 of experiment group gain %100 success at achieving Odd-Even concepts. %80 succes of Control group, only gained by %8. For Empty-Full concepts %100 success rate is % 82,6 but at the Control group this rate is limited at %20. Achieving the Color concepts, the success rate is rised at the both groups. At the Experiment group, the %100 success is seen at %86,95 of the Experiment group and at %48 of the Control group. At Color concepts, %100 success rate is seen rised but although at the Control group this rate is below % 50. As a result of the study for the abstract concepts; at Vowel-Consonant, Fear, Confusion concepts Control groups %100 success is not seen. In the Experiment group %100 success is seen for Vowel-Consonant concepts at %43,47 of the group, for fear concept at %26,086, and for Cofusion concept at %39,13. At Achieving the Anger concept, loss at the %100 success rate is determined for both group. For specified concept, at the 21,73% of the Experiment group and at 4,34% of the Control group 100% success is seen. For Worry concept, 100% success form 65,21% of Experiment group and 21,73% of Control group. At Achieving Felicity concept, 100% success is determined at 78,26% of the Expriment group and at 48% of Control group. For both group that the success rate increased but 100% success rate at the control group is below 50%. As you see at the result of study, concept gain studies by ways of music, more than 50% succes rate at Experiment group is determined 74%, at the Control group is determined as 46%. The last test datas of this research says that; the Experiment group as results of test that done between pre test and last test is seen that p<0,01 level is have meaningful relation. At the pre test results the arithmetic mean is 20,9600, but the last test that done after the applications is determined as 23,1200. For this research Selected study group’s gender and social demographic variables are not related with p<0,01 rate. As a result of this research, that achieved inventions, at preschool semester 60-72 months children’s concept development, music education is effective at a large scale.