İlişkisellikler çağında biyoiktidar, sanat ve sokak : mural İstanbul örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: İpek Başyurt

Danışman: MELİH ÇOBAN

Özet:

Bu çalışmada biyoiktidar, sanat ve sokak kavramsallaştırmalarının ayrı ayrı düşünülmesinden ziyade onların birbirleri ile ilişkileri ve bu ilişkilerin ortaya çıkardığı proje olarak Mural İstanbul Festivali ele alınmıştır. Biyoiktidar kavramının kendini sürdürmesinin en büyük araçlarından olarak düşünülebilecek pozitif ve yaşam üzerinde odaklanan yapısı olaylar/durumlar daha derinden incelendiğinde açığa çıkmaktadır. Türkiye’deki graffiti kültürünün tarihsel süreç içerisinde giderek toplumun kabul ettiği hatta daha ötesinde artık talep ettiği bir yöne evrilmesi biyoiktidarın, toplumsal durumları normallik eğrisine uydurmaya çalışarak normalleştirme çabasını örnekler niteliktedir. Graffitinin sanatsal niteliği ile ilgili farklı görüşler olsa da Türkiye’de muralin uygulayıcıları olarak graffiticiler bu çalışmada sanatı temsil eden kitleyi oluşturmaktadırlar. Sanatın geçmişten bu güne kendini farklılaştıran tavrı iktidarla ilişkisinde yine bu tutumu sergilemektedir. Bu açıdan çalışmanın temel odağı Mural İstanbul’un uygulanmasını mümkün kılan belediye(ler), Mural İstanbul Organizatörleri, Çekül Vakfı, mural sanatçıları ve graffiticilerle yapılan görüşmeler aracılığıyla biyoiktidar, sanat ve sokak kavramsallaştırmalarının birbirleri ile ilişkileri ve ilişkisellikleri içinde nasıl görünür hale geldiğini incelemek olacaktır. -------------------- In this study, rather than considering the conceptions of bio-power, art and street separately, their relations with each other and the Mural Istanbul Festival as the project of these relations are discussed. The positive and life-oriented structure of the concept of bio-power, which can be considered as one of the greatest means of self-sustainability, emerges when events / situations are examined more deeply. In the historical process of the graffiti culture in Turkey, by society was increasingly accepted it and now evolve in a direction that request it. That is illustrates the concept of biopower's the effort of normalizing by trying to adapt the social conditions to the normality curve. There are different views on the artistic nature of graffiti. Graffiti as practitioners of mural in Turkey constitute representing the arts in this study. The attitude of art that differentiates itself from the past to the present shows this attitude in its relationship with the power. In this respect, the main focus of the study will be to examine how bio-power, art and street conceptions become visible in their relations and relationships with each other through interviews with municipality (s), Mural Istanbul Organizers, Çekül Foundation, mural artists and graffiti makers, which enable the implementation of Mural Istanbul.