Anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların duygusal beceri düzeylerinin ve problem davranışlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Temel Eğitim Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA KÜBRA KURT

Danışman: Gülden Uyanık

Özet:

Bu araştırmada, anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocukların duygusal beceri düzeyleri ile problem davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemek ve duygusal beceri düzeyleri ile problem davranışlarına ilişkin durum tespiti yapmak amaçlanmıştır. Araştırma tarama modellerinden ilişkisel tarama modeline uygun olarak planlanmış ve yürütülmüştür. Bu araştırmanın evreni, 2014-2015 eğitim-öğretim yıllarında İstanbul İli Üsküdar ilçesinde anasınıfına devam eden 60-72 aylık çocuklardır. Anasınıfların seçimi, araştırmacıyla işbirliği yapma ve araştırmaya katılmaya istekli olma bakımından ulaşılabilirlik ve elverişlilik esasına göre yapılmıştır. Araştırmanın örneklemini; 2014-2015 eğitim öğretim yılında, İstanbul ili Üsküdar ilçesinde 20 okulun anasınıflarından, yansız olarak kız erkek dengesi gilerek seçilen 60-72 aylık 494 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmada kullanılan ölçekler, “6 yaş Çocuklarının Duygusal Becerilerinin Değerlendirilmesi Testi (ACES)” ve “Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği (PKBS-2)”dir. Anaokulu ve Anasınıfı Davranış Ölçeği “Sosyal Beceri” ve “Problem Davranış Ölçeği” olmak üzere 2 farklı bölümden oluşmaktadır. Bu araştırmada “Problem Davranış Ölçeği” kullanılmıştır. Çocukların ve ailelerin demografik bilgileri için bilgi formu hazırlanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizi için; betimsel analizler, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Pearson Çarpım Moment Korelasyon analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler bilgisayarda “SPSS for Windows 15.0” programında çözümlenmiş, manidarlık minimum p<,05 düzeyinde sınanmış, diğer manidarlık düzeyleri ayrıca belirtilmiş ve bulgular araştırmanın amaçlarına uygun olarak tablolar halinde sunulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular şunlardır; 60-72 aylık okul öncesi çocukların duygusal becerileri ile problem davranışları arasında negatif yönde bir ilişki vardır. Çocukların duygusal beceri puanları arttıkça çocuklarda görülen problem davranışlar azalmaktadır. Duygusal beceriler; cinsiyet, daha önce okul öncesi eğitim alıp almama, ailelerin sosyo-ekonomik düzeyleri, anne-babaların öğrenim durumları ve aile türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar göstermektedir. Doğum sırası değişkeni sadece duyguları ifade etme becerisinde anlamlı fark oluşturmaktadır. Problem davranışlar ise cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermektedir. Ailelerin sosyo-ekonomik düzeyi ve aile türü değişkenlerine göre toplam problem davranış puanlarında anlamlı farklılıklar görülmektedir. Aile türü değişkeni ile dışa yönelim problem davranışlarda da anlamlı fark bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Duygusal Gelişim, Duygusal Beceri, Duygusal Zekâ, Problem Davranış, Davranış Bozuklukları, Duygusal Bozukluklar, Alışkanlık Bozuklukları ABSTRACT This study aims to determine the relationship between the emotional skill levels of 60-72-month-old preschool children and their problem behaviors. It also aims to identify the relationship between their emotional skill levels and their problem behaviors. The research has been planned and conducted in compliance with the relational screening model which is one of the screening models. The population of this study is 60-72 month-old children who were studying in kindergarten in Uskudar district of Istanbul Province in the 2014-2015 academic year. The selection of kindergartens was made according to the principles of accessibility and availability in terms of cooperating with the researcher and willing to participate in the research. The study sample consisted of 60-72-month-old 494 pre-school children who were studying in 20 kindergartens of the schools in Uskudar district of Istanbul Province in the 2014-2015 academic year. The study sample was randomly selected by considering the balance of girls and boys. The scales used in the study are "The Assesment of 6-year-old-Children’s Emotional Skill Test (ACES)" and "The Preschool and Kindergarten Behavior Scales (PKBS-2)". The Preschool and Kindergarten Behavior Scales includes two different sections named "Social skills" and "Problem Behavior Scale". In this study, "Problem Behavior Scale" was used. An information form for demographic data of the children and their families was prepared. In order to analyze the data obtained in the study; descriptive analysis, independent samples t-test, one-way variance analysis (ANOVA), Pearson Product Moment Correlation analysis were performed. The obtained data have been resolved by "SPSS for Windows 15.0" program, the significance level has been tested as minimum p <,05, the other significance levels have also been mentioned and the results have been presented in tables in accordance with the purposes of the research. The findings obtained from this study are as follows; there is a negative correlation between problem behaviors of 60-72-month-old preschool children and their emotional skills. Problem behaviors decrease as the children's emotional skill points increase. Emotional skills show significant differences according to the variables of gender, pre-school education status, families’ socio-economic status, parents’ education levels and family types. Birth order variable indicates a significant difference only in the ability to express emotions. Problem behaviors show a significant difference in accordance with the gender variable. According to the socio-economic status of the families and family types variables, their total problem behavior points are observed to have significant differences. Family type variable and extrinsic problem behaviors are found to have a significant difference. Keywords: Emotional Development, Emotional Skills, Emotional Intelligence, Problem Behavior, Behavioral Disorders, Emotional Disorders, Habit Disorders