Türkiye'de Z kuşağının sosyal medya kullanım alışkanlıkları bağlamında kültürel yabancılaşma olgusunun rolü


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ayşegül Yücekök

Danışman: ALİ MURAT KIRIK

Özet:

Bilgisayar ve yeni iletişim teknolojilerinin gelişimine bağlı olarak ortaya çıkan sosyal medya, günümüzde toplumsal yapı olmak üzere birçok alanı etkilemektedir. Kültür de bu etki alanına giren olgulardan biri olmaktadır. Toplumlar ve bireyler sosyal medya ortamlarında yabancı kültürlerin unsurlarına maruz kalmaktadırlar. Bu durum onları kendi öz değerlerinden uzaklaştırarak kültürel yabancılaşmaya sebep olmaktadır. Her kesimden ve yaştan bireylerin kullanıcısı olduğu sosyal medya platformları özellikle genç kuşağın yoğun ilgi gösterdiği ortamlardır. İçerisinde bulunduğumuz yüzyıl itibariyle dünyaya gelen ve Z kuşağı olarak adlandırılan yeni nesil, yaşamını sosyal medya ile iç içe geçirmektedir. Z kuşağının sosyal ağlarda geçirdikleri süre boyunca kendi kültürlerine ait olmayan içerikleri alımlamaları ve özümsemeye başlamaları, kendi kültürleri ile aralarında mesafe doğmasına sebep olmuştur. Buna bağlı olarak, bu çalışmada Türkiye’de Z kuşağı kapsamındaki genç bireylerin sosyal medya kullanımlarında kültürel yabancılaşmaları araştırılmıştır. Bu kapsamda gerçekleştirilen saha çalışmasında, Türkiye’deki 401 Z kuşağı bireyine ulaşılarak sosyal medya kullanım alışkanlıkları ve bu bağlamdaki kültürel yabancılaşma seviyeleri ölçülmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgularda Türkiye’deki Z kuşağı genç bireylerinin yoğun sosyal medya kullanımları neticesinde kendi kültürlerinin unsurlarından uzaklaşarak kültürel yabancılaşmaya uğradıkları ortaya konmuştur. -------------------- Social media, which emerged with the development of computer and new communication technologies, affects many areas, especially social structure. Culture is one of the other phenomena that fall within the scope of this effect. Societies and individuals are exposed to elements of foreign cultures in social media environments. This situation leads to cultural alienation by moving them away from their own values. Social media platforms used by individuals from all walks and age groups are places where young generation shows great interest. The new generation, which was born in the present century and called Z Generation, intertwines its life with social media. The fact that Z Generation has been receiving and absorbing non-cultural contents during the time they spend on social networks has led to a distance between themselves and their own culture. Consequently, in this study, cultural alienation of young people, within the scope of Z Generation, while using social media has been investigated in Turkey. In the fieldwork conducted in this context, 401 Z Generation individuals were contacted in Turkey and their social media usage habits and cultural alienation levels were measured. Findings obtained have revealed that the young individuals belonging to Z Generation in Turkey moved away from their own culture as a result of the intensive use of social media and they were, therefore, exposed to cultural alienation.