Hizmet ortamının marka imajına ve satın alma niyetine etkisi: bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MELTEM KARAKAŞOĞLU

Danışman: FATMA MÜGE ARSLAN

Özet:

Anahtar Kelimeler : Mağaza Atmosferi, Marka İmajı, Satın Alma Niyeti HİZMET ORTAMININ MARKA İMAJINA VE SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ: BİR UYGULAMA Gelişen teknoloji ve değişen yaşam tarzları tüketici davranışlarını da etkilemiştir. Perakende sektöründeki markalar artmış buna bağlı olarak rekabet de artmıştır. Perakendeciler sadece fiziki mağazaları olan rakipleriyle değil sanal ortamdan alışveriş imkanı sunan online alışveriş platformlarıyla da rekabet halindedir. Tüketiciler, sosyalleşme, mutlu olma, bir gruba ait olma gibi duygusal faydalar sebebiyle de alışverişe yönelebilmektedir. Tüketicinin bu ihtiyaçlarına cevap verme ve rekabet avantajı sağlamak açısından mağaza hizmet ortamının önemi artmıştır. Bireyler bulundukları ortamdan fiziksel ve duygusal olarak etkilenebilir ve buna bağlı olarak bulunulan ortamda kaçabilir veya daha çok zaman geçirmek isteyebilirler. Tüketiciler de alışveriş için hoşlandıkları bir mağaza hizmet ortamı tercih edecektir. Araştırmanın konusu, mağaza hizmet ortamının, marka imajı algısı ve satın alma niyetini nasıl etkilediğini ölçmektir. Araştırma Marmara Üniversitesi İşletme Bölümü H&M ve P&B markası müşterisi öğrencileri arasında yapılmıştır. Veriler yüz yüz anket yöntemiyle toplanmıştır. Öğrencilerin marka imajı algısı ve satın alma niyeti, mağaza hizmet ortamından etkilenmektedir. Mağazanın iç tasarımı, mağazadaki müziğin mağazaya uygunluğu, çalışanlarının tutum ve davranışları ile mağaza çalışanlarının dış görünüşleri, tüketicinin marka imajı algısında etkili olmaktadır. Mağaza iç tasarımının, mağazadaki müziğin mağazaya uygunluğunun ve çalışanların dış görünüşünün satın alma niyeti üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Keywords : Store Atmosphere, Brand Image, Purchase Intention ABSTRACT A RESEARCH ON THE EFFECT OF SERVICESCAPE FACTORS ON BRAND IMAGE AND BUYING INTENTION Competition in the retail sector is increasing rapidly and retail brands compete not only with competitors that have physical retail shops but also with online shopping platforms. Consumers shop not only to buy products but at the same time they may desire some benefits such as being happy, or socializing. In other words, consumers want to have favorable experiences as they are shopping. Individuals tend to longer in environments that they like and they tend to escape from environments that they do not like. By creating and managing retail servicescapes properly it is possible to attract consumers to a retail shop and at the same time make them spend more time and money in the shop. The aim of this study is to understand the effects of retail servicescape factors on brand image and purchase intention. For the purpose of the study two retail brands were chosen (Pull and Bear and H&M) and data were collected from university students using face to face surveys. Research results show that retail servicescape has a statistically significant effect on brand image and purchase intention. Additionally, brand image has a statistically significant effect on purchase intention.