Amerika'da soyut dışavurumculuk akımının ışığında tematik ve bağlamsal sanat eğitimi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Zeliha Akdoğan

Danışman: TAYFUN AKKAYA

Özet:

ÖZET Bu araştırma 1950 ile 1960 yılları arasındaki Soyut Dışavurumculuk akımı eserleri doğrultusunda hazırlanmıştır. 1960 sonrası çağdaş sanat akımlarını kapsamamaktadır. Soyut Dışavurumcu ressamların çalışmalarından eserler incelenmiş, bu akımın sanat tarihindeki önemli özelliklerine değinilmiş ayrıca soyut sanatın gelişiminde rolü bulunan kişi ve akımların soyut ekspresyonist sanatçılara katkısı üzerinde durulmuştur. İlköğretim çağındaki çocukların somut evreden soyut evreye geçiş sürecinde, yeni sanat eğitimi yöntemi ve sanat eleştirisi kuramı ile yaratıcılıklarının arttırılmasını destekleyen bir çalışma yapılmıştır. Araştırmada ele alınan konu ilköğretim kademesindeki öğrencilere verilen sanat eğitimine kaynak oluşturacaktır. Sanat eğitimi almanın birey açısından bir ayrıcalık olarak değerlendirilmesi gerekir. Bunun başlıca sebebi formel bilimlerde olmayan duygusal zekanın gelişimine katkı sağlamasıdır. İnsanı bir bütün olarak düşündüğümüzde, sanatın duyguları yansıtmada ne kadar önemli olduğunu, ruhsal bir doyuma ulaşmada insani değerleri korumanın önemini kazandırmanın yanında, gelişmiş bir bakış açısına hassas ve duyarlı bir yaklaşımın katkı sağlayacağı unutulmamalıdır. Üstelik 21. yüzyılın en önemli sorunlarından hızlı tüketme arzusuyla başa çıkamayan biz yeni nesillerin elindeki en temel çözüm, duyguların gelişimi ile mümkündür. Sanat eserleri birçok gizemle doludur. Bizler eğitimci olarak bu gizemin anlaşılması ve araştırılması için bir çaba göstermeliyiz. Çocuklarda merak duygusunu uyandırarak evrenimiz hakkındaki bilinmezlerden, yanı başımızda olan durumlara kadar birçok açıdan hayata farklı bakmalarını sağlamalıyız. Bu sayede çocuklar çevresini inceleyerek, bilimin yaptığı gibi görünenin gerçeğini ve ötesini aramaya koyulacaktır. İnsanı ele aldığımızda kendine yetebilen, kendini farklı şekillerde ifade edebilen, doğru iletişim kuran, çevresine duyarlı, ahlaki değerleri benimseyen ve insanı seven bir birey olarak düşünebilmeliyiz. Bununla birlikte bilgi sahibi olan, ekonomik ve sosyal gelişmelerin farkında olan, eleştirel bakabilen ve demokratik yaklaşımlar sergileyen bireyler yetiştirilmesi amaçlanmalıdır. Tüm bunlarla birlikte sanat eğitimi bireyin ihtiyaç duyduğu bilgi ve becerinin yanında, yeteneğini geliştirebileceği bir alan sağlamaktadır. -------------------- ABSTRACT This research was prepared according to the works of Abstract Expressionism between 1950 and 1960. It does not cover contemporary art movements after the 1960. The works of the Abstract Expressionist painters were examined and the important features of this movement in art history were mentioned and the contribution of the persons and movements who played a role in the development of abstract art to the abstract expressionist artists was emphasized. In the process of transition from the concrete phase to the abstract phase of primary school children, a new art education method and art criticism theory has been carried out in order to increase their creativity. The subject to be discussed in the research will be given to the students at the primary level as a source of art education. Art education should be considered as a privilege for the individual. The main reason is that contributes to the development of emotional intelligence which does not exist in formal sciences. When we think of human as a whole, it should be kept in mind that art is important in reflecting emotions, and it is important to provide a sensitive and sensitive approach to an advanced point of view as well as to gain the importance of human values in achieving spiritual satisfaction. Moreover, the most fundamental solution in the hands of new generations who cannot cope with the desire to consume fast is possible with the development of emotions. Works of art are full of many mysteries. As an educator, we must make an effort to understand and explore this mystery. For children, we need to make sense of curiosity for children and look at life differently in many respects from the unknown to our universe. In this way, children will explore the environment and look for the reality of what appears to be science and beyond. When we consider human, we should be able to think as an individual who is self-sufficient, expresses himself in different ways, communicates correctly, is sensitive to his environment, adopts moral values and loves people. However, it should be aimed to educate individuals who are knowledgeable, aware of economic and social developments, who are able to look critically and have democratic approaches. Along with all this, the art education provides an area where the individual can develop his / her ability as well as the knowledge and skills needed.