Kapalı bir otoparkın jet fanlı havalandırma ve duman kontrol sisteminin CFD analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Makine Mühendisliği Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SİNEM SULTANSU

Danışman: Ayhan Onat

Özet:

Binaların genellikle bodrum katları kapalı otopark alanı olarak kullanılmakta ve otoparklarda bulunan araçlardan yayılan egzozun içerisinde insan sağlığına zarar verecek gazlar bulunmaktadır. Genellikle yer altında konumlandırılan otoparkların, fiziki açıdan incelendiğinde doğal yollar ile havalandırılması mümkün değildir. Bu nedenle zararlı gazların yoğunluğunu belirli sınırların altında tutabilmek için havalandırma sistemlerinin kullanılması gerekmektedir. Otoparklarda yangın ihtimaline karşı, bu sistemlerin sadece günlük havalandırma için değil, aynı zamanda yangın esnasında acil durum havalandırma sistemi olarak da çalışması gerekmektedir. Bu sistemlerden birisi de, geleneksel havalandırma kanallarına ihtiyaç olmadan tasarlanmış ve havayı sistemdeki fanların itme gücünün etkisi ile hareketlendiren jet fan sistemidir. Bu tez çalışmasında alanı 2033 m² olan kapalı bir otopark için jet fan sistemi tasarlanmış ve sistemin performansı Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (CFD) ile simüle edilmiştir. Simülasyonlar yangın havalandırması üzerine geliştirilmiş olan Fire Dynamic Simulator (FDS) programı ile yapılmıştır. Jet fan sistemi günlük havalandırma ihtiyacına hizmet verirken, yangın esnasında da çalışacak şekilde tasarlanmıştır. Yapılan CFD analizlerinde günlük havalandırma için karbonmonoksit ve hava hızı olmak üzere 2 ayrı parametre incelenmiştir. Yangın simülasyonlarında ise otoparkın farklı bölgelerinde yangın senaryosu oluşturulmuş ve her bir yangın senaryosu için jet fanlar farklı yüksekliklere konularak analiz sonuçları kıyaslanmıştır. Analizler sonucunda CO2, CO, sıcaklık, duman konsantrasyonu ve hava hızı olmak üzere 5 ayrı parametre incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. -------------------- The basements of the buildings are generally used as parking garage and exhaust that is emitted from the vehicles in the car park contains harmful gases for human health. When physically examined, it is not possible to ventilate underground car parks with natural ventilation. For this reason, ventilation systems must be used to keep the concentration of harmful gases below certain limits. These systems serves for not only daily ventilation but also emergency ventilation in case of fire. One of these systems is the jet fan system, which is designed without the need for conventional ventilation ducts and moves the air by the thrust power of the fans in the system. In this thesis study, a jet fan system is designed for a garage with an area of 2033 m² and the performance of the system is simulated by CFD. Simulations were made by Fire Dynamic Simulator (FDS) which was developed on fire ventilation. In the CFD analyzes, two different parameters, namely carbon monoxide and air velocity were investigated for daily ventilation. In fire simulations, fire scenarios were considered in different zones of the car park with the jet fans hanged at different heights for each fire scenario and the results were compared. As a result of the analyzes, 5 different parameters, namely CO2, CO, temperature, smoke concentration and air velocities were examined and compared