Enformasyonun haber niteliği kazanması ve Türkiye ile Arjantin'in önemli gazetelerinin facebook kullanım analizleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Emılıano Lımıa

Danışman: NECMİ EMEL DİLMEN

Özet:

Bu çalışma, sosyal medya okuyucularının gazetelerin editöryel profiline olan etkisini incelemekte, özellikle haber faktörleri ve haber değeri kavramlarından söz etmektedir. Bu tezde sosyal ağların ortaya çıkışı ile birlikte sunulan sonuçlar haberciliğin eko sisteminin önemli değişikliklere maruz kaldığını göstermektedir. Bu araştırma, giderek artan oranda hedef kitle katılımına güvenen gazeteciliğin yeni ve dönüştürülmüş mimarisi ve çoklu medya ekosistemlerin entegrasyonuna ilişkin kanıt sağlamaktadır. Türkiye ve Arjantin'de en çok satan üç ulusal gazeteden haber makalesine bağlantılar içeren Facebook yayınları analiz edilmiştir. Veri toplama işlemi, Nisan 2016'nın ilk iki haftası boyunca yapılmıştır ve Facebook'tan haber makalelerine bağlantı veren 14.058 bağlantı içermektedir. Bu araştırmanın sonuçları, her iki ülkedeki okuyucular tarafından en çok okunan ve en az okunan gazetelerin hangi bölümlerini okuduğunu göstermektedir. Türk okuyucuların siyaset ve görüş haberi bölümlerine ve Arjantinliler siyaset ve toplum haberlerine ağırlık vermektedir. Sonuçlar, içeriğin çoğaltılması için büyük bir kullanıcı tabanındaki haber öğelerine geri bildirimin önemli olduğunu ve gazetelerin ve haber öğelerinin editör profiline ve eski yayın araçlarından devralınan haber değeri prensiplerine göre kümelenebileceğini doğrulamaktadır. Dönem içinde yayınlanan makalelerinin genişliği ile orantılı olarak Arjantin gazetelerinin Türk muadillerine göre sosyal ağlar üzerinde daha fazla tıklamadan yararlanmış olduğu sonucuna varılmıştır. Bu çalışmanın sonuçları, gazeteciliğin giderek okuyucu ajansına bağlı olduğu ağa dayalı mimariye ışık tutmaktadır. Anahtar kelimeler: Facebook, gazeteler, gazetecilik, haber bölümleri, haber değeri, okuyuculuk ABSTRACT This study specifically investigates the impact of social media readership to the editorial profile of newspapers. The thesis mentions the concepts of news factors and newsworthiness but follows the fundamental reconceptualization of news values through history. The results presented indicate that the ecosystem of newsmaking is undergoing considerable changes with the advent of social networks. This research provides evidence about the new and transformed architecture of journalism that increasingly relies on audience participation and the integration of multiple media ecosystems. Posts on Facebook containing links to news articles from three of the largest national newspapers in Turkey and Argentina are analysed. The data collection follows the first two weeks of April 2016 and includes 14,058 links on Facebook to news articles. The results of this investigation show which sections of a newspaper are the most and least read by readers in both countries, with Turkish readers placing greater emphasis on Politics and Opinion pieces, and Argentinians on Politics and Society news. The results confirm that feedback to news items from a large user base is pivotal for the replication of content and that newspapers and news items can be clustered according to the editorial profile and principles of newsworthiness inherited from legacy media. It is concluded that Argentinian newspapers harnessed more hits on social networks than their Turkish pairs in proportion to the volume of articles published in the period. The results of this investigation shed light onto the networked architecture of journalism that increasingly depends on readership agency. Keywords: Facebook, newspapers, journalism, news sections, newsworthiness, readership