Mehmed Âkif ve Tevfik Fikret'in eğitim görüşlerinin mukayesesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Gülsüm Şenbalcı

Danışman: MUSTAFA USTA

Özet:

MEHMED ÂKİF VE TEVFİK FİKRET’İN EĞİTİM GÖRÜŞLERİNİN MUKAYESESİ 18. yüzyıldan itibaren büyük toprak kayıplarının da etkisiyle eski gücünü kaybettiğini anlayan Osmanlı Devleti, çağa ayak uydurmanın, yenileşme ve gelişmenin gerekliliğinin farkına varmıştır. Bu uyanış, Osmanlı Devleti’ni her kesimden insanıyla birlikte yeni arayışlara ve çözüm önerileri bulmaya sevk etmiştir. Önceleri siyasi, askeri, hukuki alanda devlet eliyle başlatılan bu yenileşme hareketi toplumsal bir sorumluluk olarak benimsendiği için her alanda etkisini göstermeye başlamıştır. Özellikle eğitim alanında yapılacak yeniliklerin toplumda ciddi ilerlemelere vesile olacağı fikri halk arasında yaygınlık kazandığından eğitime hizmet edeceği düşünülen her fikir çeşitli mahfillerde dile getirilmiştir. Edebiyatçılar da eğitim konusuna var güçleriyle hizmet etme gayesinde olmuşlardır. Bu döneme bakıldığında edebiyat camiasında eğitime iki yoldan hizmet edildiği görülmekte; şair ya da yazarların hem öğretmenlik yaptığı, hem de eserlerinde çeşitli eğitim konularına değindikleri göze çarpmaktadır. Edebiyatçılar arasında Mehmed Akif ve Tevfik Fikret eğitime sağladıkları katkılar bakımından dikkat çekmektedirler. Onların eğitim konusundaki konusundaki uygulamaları ve eserleri yoluyla eğitime yaptıkları hizmetler çalışmamızda esas alınmıştır. Her iki şairin eğitimin amacı, niteliği, unsurları, eğitimin problemleri ve bu problemleri ortadan kaldıracak çözüm yolları konusunda gerek eserlerinde gerekse öğretmenlik hayatlarında fikirler ve uygulamalara sahip oldukları görülmüştür. Mehmed Akif ve Tevfik Fikret eğitim konusunda birçok ortak fikre sahip olmalarına rağmen eğitimde dinin rolü konusunda fikir ayrılığına düşmüşlerdir. ABSTRACT COMPARISON OF MEHMED AKIF AND TEVFIK FIKRET’S VIEWS ON EDUCATION The Ottoman Empire, which understood, it lost its former power along with the effect of its large loss of land since the 18th century, recognized the necessity of keeping up with the age, modernizing and developing. This awakening conducted the Ottoman Empire to new searches and to find out solution proposals together with its peoples from every region. Since this modernization movement which was started on the political, military and judicial fields by the Empire itself, was adopted as a social responsibility, it started to indicate its influences in every area. Especially for the reason that the idea that the improvements to be realized on the education area will conduce towards serious developments in the community, became widespread among the people, every idea thought to serve to the education, put into words in various gathering places. Also the litterateurs had had the aim of serving on the education subject with all their strength. When looked at this period, it can be seen that the education was served from two ways in the literary community; it draws the attention that the poets or the authors both became teachers and also mentioned various educational matters in their works. Among the litterateurs Mehmed Akif and Tevfik Fikret drew our attention from the point view of their contributions to the education. Their practices on the subject of the education matter and their services for the education through their works, became essentials in our study. Both poets were seen to have views and practices both in their works and in their lives of being as teachers on the matters of the aim of the education, its nature, elements, the problems of the education and the ways of solution to eliminate these problems. Although Mehmed Akif and Tevfik Fikret had a lot of common views on the subject of education, they fell into disagreement on the role of the religion in education.