Sigortacılık sektöründe aktif pasif yönetiminde döviz kurlarındaki değişimin etkisi ve bir uygulama


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Finansal Bilimler Fakültesi, Sigortacılık Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ASLIHAN CANBUL

Danışman: NEŞE ÇOBAN ÇELİKDEMİR

Özet:

Tüm dünyada geçtiğimiz 30 yılda yaşanan küreselleşme eğilimi sigorta şirketleri için zorlaşan bir rekabet ortamına neden olmuştur. 1980’lerden sonra hem ekonomik hem de siyasi anlamda coğrafi sınırlar artık belirginliğini kaybetmeye başlamıştır. Ülkemizde 1990’lı yıllara kadar uygulanmaya devam edilen tarife rejiminin sürdürüldüğü sigorta sektöründe, 1990’lı yılların başlarından itibaren kademeli olarak zorunlu sigortalar ile hayat sigortaları dışındaki sigorta branşlarında serbest tarife rejimine geçiş sağlanmıştır. Ekonominin küreselleşmesi ve serbest tarife rejimine geçiş ile birlikte giderek daha fazla bütünleşmiş ve daha fazla rekabetin söz konusu olduğu piyasalar ortaya çıkmıştır. Sigortacılık alanında faaliyet gösteren şirketler yaşanan bu değişimlerden ve yeniden yapılanmalardan avantajlı çıkabilmek için uzun vade de finansal yapıya daha fazla önem vermeye başlamışlardır. Sigorta şirketlerinin hem karlılıklarını artırabilmeleri hem de varlıklarını devamlı kılabilmeleri için risk analizinin en doğru şekilde yapılmasına olanak sağlayan araçlardan biri aktif pasif yönetimidir. Aktif pasif yönetimi, sigorta şirketlerinin stratejik hedeflerine ulaşması için kurulu olan sürecin planlanarak, test edilmesi ve uygulanmasıdır. Bunun yanında aktif pasif yönetimi, kaynak kullanımlarının yönetimi, fonların yönetimi ve şirtket bilançosunun kompozisyonu ve boyutu ile ilgili politikalar oluşturma sürecini içermektedir. Şirket bilançosunda aktif ve pasif kalemlerin doğru kompozisyonunun yapılması doğru analiz tekniklerininde kullanılması ile mümkün olmaktadır. Sigorta şirketleri VaR gibi içsel ölçüm tekniklerini uygulama konusunda henüz hedeflenen verimliliği alamamış olmalarından dolayı ağırlıklı olarak Gap Analizi, Durasyon Analizi gibi uygulanması daha kolay teknikleri tercih etmektedirler. Bunun yanında sigorta şirketlerinin aktif ve pasif yapısının risk analizi gerçekleştirirken faiz oranı ve döviz kuru gibi dalgalanma gösteren risklere karşı duyarlılığının ölçümlenmesi gerekir. Bu sebeple globalleşmenin sigorta şirketlerine uygun gördüğü rolü iyi anlayan ve modern sigortacılığa uyum sağlayan şirketlerin yerel ve küresel anlamda büyük şirketler haline geldiği görülmektedir. ABSTRACT Throughout the last 30 year the trend of globalization all over the world has led to a competitive environment for insurance companies. After the 1980s, both economic and political meanings of geographical boundaries started to lose their significance. In the insurance sector, in which the tariff regime continued to be implemented until the 1990s in our country, from the beginning of 1990s there has been a gradual transition to the free tariff regime in compulsory insurance and non-life insurance branches. Increasingly integrated and competitive markets have emerged with the globalization of economy and free tariff regime. They have started to give more importance to the financial structure in the long run in order to be able to benefit from these changes and restructuring in companies operating in the field of insurance. Asset and liability management is one of the most accurate means of analysis in order for insurance companies to increase their profitability and ensure that their assets are kept constant. Asset liability management is the planning, testing and implementation of the process established to achieve the strategic goals of insurance companies. Furthemore, it deals with the management of resources use and the management of funds, and the process of creating policies regarding the composition and size of the the statement of the company. Asset and liability management has become an area where companies have been working with careful analysis of insurance companies' risks, such as Duration Analysis, Gap Analysis, and so on, which enables companies to meet their profitability objectives and use the necessary methods. Since insurance companies have not yet achieved the desired efficiency in applying internal measurement techniques such as VAR, they prefer certain techniques that are easier to implement, such as Gap Analysis and Duration Analysis. It is therefore apparent that companies that comprehend globalization's role in the insurance sector and are adaptable to the modern insurance become bigger corporations locally and globally.