Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Özge Metin
Danışman: TÜLÜN MALKOÇ
Özet:Toplumların ilerlemesi ve gelişmesi üzerinde önemli rolü bulunan araştırmalar, keşifler ve buluşlar, yaratıcı düşünme ve yaratıcı yaklaşımın bir sonucu olarak gerçekleşirler. Araştırmada; “Müzikli hikaye ve masalların okul öncesi eğitim dönemindeki çocukların yaratıcılık düzeylerine etkisi nasıldır?” sorusuna cevap aranmıştır. Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının müzikli hikaye ve masallarla yaratıcılık düzeylerini incelemek ve çocukların yaş, cinsiyet, doğum sırası, okul öncesi kuruma devam süresi gibi farklı değişkenlerle yaratıcılık düzeyleri arasındaki ilişkiler ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu etkinin değerlendirilmesi için deney ve kontrol gruplarını içeren yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili içindeki Erenköy DEHA Bilim Sanat Merkezi Ana Okulu’ndaki 36 öğrenci oluşturmuştur. Kontrol grubuna 18 ve deney grubuna 18 öğrenci seçilmiştir. Öğrenciler 60-66 ay ve 66-72 ay grubundan oluşmuştur. Araştırmada ön test eğitim son teste dayalı kontrol gruplu deneysel desen uygulanmıştır. 10 hafta boyunca toplam 30 saat olmak üzere, haftada 3 saatlik uygulama ile 5 adet hikâye (Kırmızı Başlıklı Kız, Sindirella, Uyuyan Güzel, Peter ve Kurt, Üç Küçük Domuzcuk) anlatılmış öğrencilere müzikle canlandırma yapılmıştır. Sonrasında öğrenciler hikâyeleri anlatarak bildikleri hikâyeyi müzikle dinleyip karakterleri canlandırmışlardır. Deney grubuna müzikli hikaye ve masallarla eğitim, kontrol grubunda ise geleneksel eğitim yöntemlerinde çalışmalar yapılmıştır. Eğitimler sonrasında tüm öğrencilere yaratıcılıkla ilgili bir test olan Kay Bennet Shanahan (1988) tarafından geliştirilip Nadir Çeliköz (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan “Erken Çocukluk Yaratıcılık Ölçeği” uygulanmıştır. Ölçekten elde edilen veriler SPSS 18.0’de parametrik olmayan Mann-Whitney U ve Wilcoxon T testleri ile karşılaştırılmıştır. Deney ve kontrol grupları arasında ön test yaratıcılık puanları açısından anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Kontrol ve deney grubu ön test - son test farklılıkları incelendiğinde ise, deney grubunda bütün ifadelerde ön test ve son test puanları arasında farklılık olduğu ve bu farkın istatistiksel olarak anlamlılık gösterdiği belirlenmiştir (p<0,05). -------------------- Research, discoveries and discoveries that play an important role in the progress and development of societies occur as a result of creative thinking and creative approach. In the study; the answer has been sought for the question “What is the effect of musical stories and fairy tales on the creativity of children in preschool education?” In this study, it is aimed to examine the creativity levels of children in preschool with musical stories and fairy tales and to determine the relationships between the variables such as age, gender, birth order, pre-school attendance period and creativity levels. Experimental method including experimental and control groups was used to evaluate this effect. The sample of the study consisted of 36 students in the Erenköy DEHA Science Art Center Preschool in Istanbul. 18 students were selected in the control group and 18 students in the experimental group. The students have been consisted of 60-66 months and 66-72 months. In the research, quasi-experimental design with control group based on pre-test and post-test have been applied. With the total of 30 hours for 10 weeks, 3 hours a week, 5 stories (Little Red Riding Hood, Cinderella, Sleeping Beauty, Peter and Wolf, Three Little Pigs) have been told to students with music animation. Afterwards, the students who heard the story and played the characters with music. For the experimental group ,the education with musical stories and tales, and for the control group ,the traditional educational methods have been applied. After these educations, Early Childhood Creativity Scale which were developed by Kay Bennet Shanahan (1988) and adapted to Turkish by Nadir Çeliköz (2017) has been applied to all students. Data obtained from the scale have been compared with the non-parametric Mann-Whitney U and Wilcoxon T tests in SPSS 18.0. When the relationship between the experimental and control groups in the pre-test was examined, no significant difference was found between the experimental and control groups. When the pre-test and post-test relationships in the control and experimental groups were examined, it was found that there was a difference between the pre-test and post-test scores in all expressions in the experimental group and this difference was statistically significant (p <0.05).