Süleymaniye Kütüphanesi’ndeki Bezemeli Hamse-i Nizamî nüshalarının tezhip özellikleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Pınar Güleç

Danışman: GÜLNUR DURAN

Özet:

“Süleymaniye Kütüphanesindeki Bezemeli Hamse-i Nizamî Nüshalarının Tezhip Özellikleri” başlıklı bu tez çalışması Süleymaniye Kütüphanesinde kayıtlı; Hâlet Efendi 376, Ayasofya 3858, Ayasofya 3860, Fatih 3749, Fatih 3751 ve Yazma Bağışlar 220 numaralı Hamse-i Nizamî nüshalarını kapsamaktadır. Üç bölümden meydana gelen çalışmanın birinci bölümünde, Nizamî Gencevî başlığı altında; Nizamî’nin hayatı, edebî kişiliği, ve eserleri tanıtılmış, ikinci bölümünde tezimize konu olan eserlerin XV. ve XVI. yüzyıllara ait olması sebebiyle bu dönem üslûpları üzerinde durulmuş, katalog bölümünde ise farklı üslûplarla bezenmiş altı adet yazma eser konuya ilişkin fotoğraflar ve çizimlerle desteklenerek incelenmiştir. Değerlendirme ve Sonuç kısmında incelemelerden elde edilen tespitler tezhip yönünden değerlendirilmiştir. Benzer örnekler ışığında karşılaştırmalarla analiz edilen nüshaların, tezhip özelliklerinin anlatıldığı bu teze konu olan bütün Hamse nüshaları, Farsça olarak ta’lîk hatla yazılmışlardır. Eserlerden iki tanesi minyatürlü nüsha olup, hattatları bilinmektedir. SUMMARY This thesis, entitled "The characteristics of illumination in decorated copies of the Khamsa of Nizami in the Suleymaniye Library", includes work on the following copies of the Khamsa of Nizami found in the Suleymaniye Library; Halet Efendi 376, Ayasofya 3858, Ayasofya 3860, Fatih 3749, Fatih 3751 and Manuscript Donations 220. In the first section of this three-part thesis, under the heading Nizami Gencevi, Nizami's life, timeless individuality and works are introduced. As the subject of the thesis is works belonging to the XV. and XVI. centuries, the style of this period is the focus in the second section. In the section of catalog, the different styles of six manuscripts are examined, supported with related photographs and drawings. In the evaluation and conclusion sections the works are summarized. All of the copies of the Khamsa that are the subject of this thesis were written with ta'lik script in Farsi. The characteristics of the illumination in these copies are compared in the light of similar examples. Among these works are two with miniatures in which the calligraphers are known.