Une Etude sur le role et la place des intelligences multiples dans L’enseignement des langues etrangeres : Yabancı dil öğretiminde çoklu zeka kuramının yeri ve önemi üzerine bir çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Fransızca

Öğrenci: Volkan Ongün

Özet:

YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE ÇOKLU ZEKA KURAMININ YERİ VE ÖNEMİ ÜZERİNE BİR ÇALIŞMA Bu çalışma, sözel ve sayısal zeka üzerine kurulu olan geleneksel yöntemin yabancı dil öğretiminde yeterince verimli olamamasından dolayı tercih edilmiştir. Bu doğrultuda geleneksel yönteme tepki olarak Howard Gardner tarafından ortaya atılan Çoklu Zeka Kuramı’ndan yararlanılarak yabancı dil eğitim yönteminin uygulanmasıyla elde edilen sonuçların ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çoklu Zeka Kuramı’na göre öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve çoklu zekalarını göz önüne alan bir yabancı dil eğitiminin önemi vurgulanmış ve iki eğitim anlayışı arasındaki farklılıklar ortaya konulmuştur. Bu uygulamada, gözlemlerden ve çoklu zeka testlerinden yararlanılarak öğrencilerin ön planda olan zekaları belirlenmiş, belirlenen zeka türlerine uygun ders planları hazırlanmış ve uygulanmıştır. Böylelikle, Çoklu Zeka Kuramı’na dayalı yabancı dil eğitiminde öğrencilerin derse katılım oranlarının arttığı tespit edilmiş ve geleneksel yönteme büyük ölçüde hakim olan sözel ve sayısal zeka dışında, diğer zeka türlerinde gelişmiş olan öğrencilerin de başarılı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular, Çoklu Zeka Kuramı’na göre tasarlanan bu uygulamanın yabancı dil eğitimine çeşitlilik ve zenginlik getirdiğini, dersi geleneksel yönteme göre daha eğlenceli ve verimli kıldığını ortaya çıkarmıştır. Anahtar Sözcükler : Dil Öğretimi, Geleneksel Yöntem, Çoklu Zeka, Gözlem, Test. SUMMARY A STUDY ABOUT THE IMPORTANCE AND THE PLACE OF THE MULTIPLE INTELLIGENCES THEORY IN FOREIGN LANGUAGE TEACHING As the traditional instruction based on verbal-linguistic intelligence and logical-mathematical intelligence is not effective enough in foreign language teaching, we decided to take an interest in this study. The purpose of our study is to indicate the results obtained in the frame of the theory that is called ‘’multiple intelligences’’ which is elaborated by Howard Gardner who is against the traditional instruction. We emphasized the importance of this new teaching method that considers all the students’ multiple intelligences and their individual differences and revealed the differences between the two different instruction methods. In our study, we determined the multiple intelligences of the students using observations and auto-evaluations, then consequently we prepared a course. In this way, we determined an increase in emulation of the participation to the course of the students who have the other intelligences apart from verbal-linguistic intelligence and logical-mathematical intelligence that dominate in the traditional instruction. Briefly, this kind of an approch added diversity and richness to the language course making the language teaching not only effective but also amusing. Key Words : Foreign language teaching, Traditional instruction, Multiple intelligences, Observation, Auto-evaluation.