Yeni nesil serbest stil çizimler


Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Müge Akçakoca

Danışman: ZAFER MİNTAŞ

Özet:

Çizim, son yıllarda güncel sanatın içinde ivme kazanmış, sıklıkla kullanılan, özerkliğini kazanmış yöntem olarak dikkatleri üzerine çekmiştir. Bu sebeple, çizimin tüm dünyada yükselişe geçmesi ve çizim üzerine çalışan yeni nesil sanatçılarının üretimlerindeki özgür düşünce yapısının nasıl oluştuğu bu tezin konusunu oluşturmuştur. Çizim kelimesinin İngilizcedeki karşılığı olan “drawing” kelimesinin tanımı yapılarak, bu tezin sonucu için önemli bir başlangıç olarak görülmüştür. Çizimin yükselişe geçmesinin sebepleri araştırılırken tarihsel altyapısına bakıldığında, Romantizm’de fikir olarak gelişmeye başladığı görülmüştür. Avangard dönemde, Dada, Sürrealizm, Sitüasyonist ve Minimalizm hem fikir olarak hem de üretim olarak çizimin kullanım alanını genişletmiştir. Ardından Postmodernist paradigma ile şekillenen eklektik yapı sayesinde, yeni nesil sanatçılarına çizim alanında sınırsız özgürlük yaratmıştır. Öncü olma, başkaldırı, anarşizm bu fikirlerin ortaya çıktığı dönemlerin ana özellikleri olarak tespit edilmiştir. Böyle bir altyapı yeni neslin öncü ve özgürlükçü düşünce yapısının oluşumunu sağlamıştır. Yanı sıra küreselleşme ve teknolojinin hızlı gelişimi, çizim- teknoloji birlikteliği sonucunda ilginç çalışmaların gerçekleşmesine, küreselleşen dünya algısı ile kolektif formların oluşmasına sebep olmuştur. Tezin tüm örnekleri, tezin iddiasını destekler biçimde, çizim kelimesinin drawing anlamını kapsayan ve çizimin özerkliğini kazandığı alanlardan seçilerek analojik yaklaşımla oluşturulmuştur. Dilimizde çizim kelimesini karşılayacak çeşitli tanımlamaların bulunması ve bu çeşitliliğin tanımlamalarda muğlak bir ifade yaratması sebebiyle, sonuçta bu noktaya değinilerek, sanat alanında desen, eskiz, etüd, taslak gibi her birinin birden çok anlamı bulunan kelimelerin, çizim kelimesinin bu tanımların özerk varlığını da inkar etmeden, daha kapsayıcı olması sebebiyle kullanılmasının daha doğru olacağı söylenmiştir. Anahtar Kelimeler: Çizim, Desen, Eskiz, Etüd, Taslak, Avangard, Postmodernizm, Küreselleşme, Kolektif Form ABSTRACT In the latest years drawing as a autonomous tecnique has accelerated and stand out as a frequently used form through contemporary art scene. For this reason, the subject of this thesis is the global rise of drawing and the process of how the structure of free thought formed through the artists who choose to work with drawing. It has been seen important as a start point, definition of the word “drawing” in English and explanation of why this word has been chosen instead of the Turkish translation of the word. When looking at the historical process of drawing as searching for the reasons of the rise of drawing, it appears that the idea started to arise with Romantics. At the Avangard era; Dada, Surrealism, Situationism and Minimalism has enlarged the area of drawing both with ideas and productivity. After that, lately with the eclectic structured shaped through postmodernist paradigm, drawing had unlimited freedom of space. Riot, rebel and anarchism are the main subjects of this era. With this substructure new generations had a rebellious and libertarian thought. Also with the help of new technologies and globalization, artists had new visions and interesting works with drawing combined with the new technologies and collective forms in drawing raised with globalization. All the examples given in the thesis are supporting the argument of this thesis, covering the meaning of the word drawing and are chosen from the autonomous fields of drawing with an analogical approach. In Turkish language, there are variety of definitions and words used instead of the word çizim and this variety creates an ambiguous statement . In conclusion, this situation has been pointed out and without denying the autonomy of these other words; desen, eskiz, etüt, taslak, it has been suggested using the word çizim would be much proper because of its inclusive meaning. Key Words: Drawing, Sketch, Study, Draught, Avangard, Postmodernism, Globalization, Collective Form