Müzik öğretmenliği klasik gitar eğitimi dersi için eklektik bir model önerisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Atatürk Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MUHİTTİN ÖZDEMİR

Danışman: Ajda Aylin Can

Özet:

MÜZİK ÖĞRETMENLİĞİ KLASİK GİTAR EĞİTİMİ DERSİ İÇİN EKLEKTİK BİR MODEL ÖNERİSİ Bu araştırmada, bireysel çalgı eğitimi dersi kapsamında gerçekleştirilen klasik gitar eğitiminde teknik ve müzikal bilgi ve becerilerin kazandırılmasına yönelik uygulanan öğretim etkinliklerinin öğrencilerin performans başarı düzeylerinin artırılmasına etkisinin olup olmadığının sınanması amaçlanmıştır. Araştırmanın yöntemine dayalı olarak gitar öğrencilerinin bilgi düzeylerini, klasik gitar çalışma zihinsel algı ve tutum düzeylerini ve performans başarı düzeylerini artırmak amacıyla; görsel, işitsel ve uygulamaya dayalı öğrenme boyutlarına yönelik etkinlikleri içinde barındıran ve her biri beş hafta olmak üzere iki periyottan oluşan öğretim programı, dizgeli eğitim modeline göre hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu (N=14), 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, Karadeniz Teknik Üniversitesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda bireysel çalgı eğitimi dersi kapsamında klasik gitar eğitimine devam eden I. II. ve III. sınıf gitar öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada, klasik gitar çalmaya ilişkin teknik ve müzikal bilgi ve becerilerin kazandırılmasına yönelik uygulanan öğretim etkinliklerinin öğrencilerin bilgi düzeyleri, klasik gitar çalışma zihinsel algı ve tutum düzeyleri ve performans başarı düzeyleri üzerindeki etkisini saptamak amacıyla deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen modeline göre tasarlanmıştır. Gitar öğrencilerinin denklikleri incelendikten sonra, yansız atama yöntemiyle deney (N=7) ve kontrol (N=7) grupları oluşturulmuştur. Araştırmanın yöntemine dayalı olarak her biri beş hafta olmak üzere iki periyottan oluşan ve dizgeli öğretime göre hazırlanan gitar dersi öğretim programı deney grubuna uygulanırken, kontrol grubu ile geleneksel öğretime devam edilmiştir. Her iki gruba da deney öncesi ve deney sonrası ölçmeler yapılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla; Başarı Testi, Klasik Gitar Çalışma Zihinsel Algı ve Tutum Ölçeği ve Performans Gözlem Formu olmak üzere üç ölçme aracı kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarından elde edilen öntest ve sontest verilerinin çözümlenmesinde ilişkili grup Wilcoxon Testi kullanılmış ve böylelikle uygulanan öğretim programı sonucunda her iki grubun araştırmanın bağımsız değişkenleri açısından nasıl bir gelişme gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca deney ve kontrol gruplarının deney öncesi denkliklerini ve deney sonrası ulaştıkları son seviyelerini belirlemek amacı ile öntestler ve sontestler üzerinde tek yönlü sınamayı gerçekleştirebilmek için ilişkisiz grup Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda, uygulama süreci sonunda deney grubundaki öğrencilerin gitar dersi bilgi düzeylerinde, klasik gitar çalışma zihinsel algı ve tutum düzeylerinde ve performans başarı düzeylerinde kontrol grubundaki öğrencilere göre daha yüksek bir oranda artış olduğu görülmüştür. Sonuç olarak, klasik gitar çalmaya ilişkin teknik ve müzikal bilgi ve becerilerin kazandırılmasına yönelik uygulanan gitar dersi öğretim programının geleneksel öğretime göre çok daha etkili ve geliştirici bir program olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Müzik Eğitimi, Çalgı Eğitimi, Öğretim Programı, Klasik Gitar Eğitimi, Eklektik Yaklaşım. ABSTRACT A SUGGESTION OF AN ECLECTIC EDUCATION MODEL FOR TEACHING MUSIC IN CLASSICAL GUITAR TRAINING CLASSES The purpose of this study was to examine whether teaching activities aimed to improve musical knowledge and skills of students, who took classical guitar lessons in individual instrument education classes, had an effect on the success of students’ performances. Based on the method of the study, a special education program consisted of two successive periods (five weeks each) was prepared according to the systematic education model. The program, which involved activities for visual, audial and practical learning dimensions, aspired to enhance performance levels, mental perceptions, attitudes and knowledge of the students learning classical guitar. The study group of the research consisted of first year, second year and third year guitar students who took classical guitar courses within individual instrument education classes at Karadeniz Technical University, in the Music Education branch of Fine Arts Education Department in the academic year of 2012-2013. In this research, the experimental method was used in order to identify the effects of teaching activities, aimed to improve students’ technical-musical knowledge, skills in playing classical guitar, knowledge levels, mental perceptions, attitudes, and performance successes. The research was designed according to the model of experimental design with the control groups for pretests and posttests. After reviewing the equivalency of guitar students, experimental (N=7) and control (N=7) groups were selected with the help of the impartial assignment method. Based on the research methodology, while the experimental group was introduced with special guitar education lessons prepared according to the systematic education model, for two successive periods of five weeks each; the traditional teaching method was employed for the control group. Pretests and posttests were administered two both groups. A Success Test, Classical Guitar Mental Perception and Attitude Scale, and Performance Observation Form were used as measurement tools in order to collect data. The Wilcoxon Test was employed for the analysis of data collected from experimental and control groups with pretests and posttests. Thus, as a result of the education program they received, each groups’ level of development was found in terms of independent variables. Furthermore, The Mann Whitney U independent group test was used in order to implement a one-sided test of pretests and posttests for determining equivalency of experimental and control groups before the experiment and the levels they reached after the experiment. Based on the results, it can be said that classical guitar performance successes, knowledge levels, mental perceptions and attitudes of students in experimental group have increased to a greater degree than those in control group after the treatment. In conclusion, it was found that the special guitar education program, which aimed to increase musical and technical knowledge and skills in playing classical guitar, was significantly more effective and improving than the traditional teaching methods. Key Words: Music Education, Instrument Training, Curriculum, Classical Guitar Education, Eclectic Approach.