Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2005
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: VİLDAN AYŞİT
Danışman: Serdar Pirtini
Özet:Sanayi toplumundan bilgi toplumuna geçerken, üretici odaklı sanayileşme modeli yerini tüketici odaklı işletme modeline bırakmaktadır. Pazarın globalleştiği, iş ve üretim süreçlerinin paylaşıldığı, otomasyon ve bilişim teknolojilerinin iş süreçlerinde sürati ve verimliliği artırdığı bu çağda, farklı ve çeşitli pazarlarda, farklı ve değişken müşteri isteklerine cevap verebilmek için organizasyonların stratejik yapılanmalarının müşteri odaklı ve uluslararası rekabete açık olması gerekmektedir. Daha çok bilgi, daha çok iletişim, daha az maliyet, daha hızlı hareket etme, rekabette öne geçme önem kazandıkça ortaya teknoloji odaklı yepyeni iş modelleri doğuyor. Tedarik zinciri yönetiminde de bu süreç yaşanıyor. Internet ile birlikte her işte olduğu gibi tedarik zinciri yönetiminde de yepyeni bir anlayış oluşmaya başladı. Dağıtım metodları değişti. Eskiden tedarikçi ve tüketici olarak iki uç vardı ve arada dağıtımda rolü olan pek çok katman vardı. Ancak zincirdeki kurumlar ya bir önceki ya da bir sonraki ile ilişki içerisinde olurdu. Internet ise bu zinciri bozdu. Şimdi isteyen kurum istediği katmanlarla birebir iletişimde olabiliyor. Arada gerçek anlamda katma değer sağlamayanlar ise etkisiz kaldı. Ürün çeşitliliği çok arttığından işlem hacmi de arttı. Ürün ömürleri çok azaldı. Beklentiler ve bilgi miktarı artmış durumda. Bilgi miktarı artınca bu üretime katkıda bulunan şirketlerin sayısı da arttığı için pazardan çok pay isteyen şirket çok fazla bilgiyi paylaşmak, doğru bilgiyi doğru zamanda doğru gruba, doğru insana göndermek durumunda kaldı.Tedarik zinciri kavramı da böylece doğdu. Tedarik zinciri yönetiminin yaklaşık 10 yıllık bir geçmişi var. MRP, MRP II, ERP ve SCM (Supply Chain Menegement)’ e kadar gelen süreçte MRP sadece üretici şirketler için ürün ağaçlarını açan, bu ürün hangi komponentten oluşur, hangisi var hangisi yok bilgisini veren sistemlerdi. Daha sonra bu özelliğin üzerine satış, satın alma, insan kaynakları, kalite gibi fonksiyonlar da eklendi ERP ise birden fazla noktada üretimle dağıtım yapan ama tek bir şirketin üretim gibi iç operasyonlarını koordine eden bir sistem. Tedarik zinciri ise modelde rolü olan şirketleri birbiriyle konuşturan, bunların birbirine bilgi sağlamasını amaçlayan güvenli bir ortamda zamanında hatasız, ihtiyaç duyulan kadar ve doğru kişiye bilginin ulaşmasını sağlayan bir iş modeli sunuyor. Günümüzde bilgi, maliyetleri azaltmak, verimlilik sağlamak ve rekabet edebilmek için en önemli silah. Örneğin üretici doğrudan tüketicinin fikrini bilmek istiyor. Tüketici, ürününün her aşamasını takip etmek istiyor. Bu yüzden her nokta bilgiyi en efektif biçimde paylaşıyor. Toplanan bilgiyi yönetmek için de çok sağlam bilişim teknolojisi altyapılarına gereksinim var. As competition in the 1990s intensified and markets became global, so did the challenges associated with getting a product and service to the right place at the right time at the lowest cost. Organizations began to realize that it is not enough to improve efficiencies within an organization, but their whole supply chain has to be made competitive. The understanding and practicing of supply chain management (SCM) has become an essential prerequisite for staying competitive in the global race and for enhancing profitably. Supply Chain Management is a global endeavor. It is undergoing a transformation caused by the worldwide spread of digital communications and e-commerce. Hence, it is necessary to understand the development of e-commerce and its future trends.