Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: LÜTFİ AKDENİZ
Danışman: Fatma Evren Daşdağ
Özet:
Araştırmanın
genel amacı, 7. sınıf görsel sanatlar dersinin perspektif konusunun çok alanlı
görsel sanatlar eğitimi yöntemine göre işlenmesinin öğrenci başarısına etkisini
ortaya koymaktır. Araştırmada nicel ve nitel araştırma modeli kullanılmıştır.
Araştırmada deneysel desenlerden öntest-sontest kontrol gruplu model ile nitel
araştırma modellerinden amaçlı örneklem yöntemlerinden aşırı ve aykırı durum
örneklemesi kullanılmaktadır. Araştırma, 2017-2018 öğretim yılı Diyarbakır
iliErgani ilçesinde bulunan ortaokulda öğrenim gören toplam 60 öğrenci
üzerinde, bir haftası hazırlık olmak üzere toplam altı hafta süreyle
gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, çok alanlı görsel sanatlar eğitim yöntemine
göre hazırlanmış ders planı deney grubuna, geleneksel yöntemlere (anlatım ve
soru-cevap) göre hazırlanmış ders planı kontrol grubuna uygulanmıştır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak akademik başarı testinin geliştirilmesi,
veri kaynağı olarak video, görüşme, nitel veri toplama araçları ve gözlem formu
kullanılmıştır. Araştırmada, nicel ve nitel verilerin analizi olmak üzere iki
şekilde veriler çözümlenmiştir.
Araştırmanın nitel
ve nicel sonuçlarına bakıldığında,
1.
Çok alanlı görsel sanatlar eğitim yöntemi uygulanan deney grubuna ait akademik başarı
öntest-sontest puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak
da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi analizi sonucunda öntest-sontest
puanları arasında sontest lehine anlamlı bir fark saptanmıştır.
2. Geleneksel öğretim yöntemi kullanılan
kontrol grubuna ait akademik başarı testi öntest-sontest puan ortalamaları arasındaki
farkın istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan
t-testi analizi sonucunda öntest-sontest puanları arasında sontest lehine
anlamlı bir fark saptanmıştır.
3.
Deney ve kontrol gruplarına ait akademik başarı sontest puan ortalamalarıarasındaki farkın
istatistiksel olarak da anlamlı olup olmadığını test etmek için yapılan t-testi
analizi sonucunda sontest puanları arasında deney grubunun lehine anlamlı bir
fark saptanmıştır.
4.
Deney grubunda bütün sınıfı gözlemlemek zor olacağından dolayı, aşırı veya
aykırı durum örneklemesinden seçkisiz örnekleme yöntemiyle sınıfı temsil eden
üç öğrenciye sanat eleştiri formu uygulanmıştır. Bu uygulamayla öğrencilerin
sanatın ilke ve elemanlarını öğrendiklerini gösterir. Öğrencilerin
inceledikleri sanat eserinin neden güzel olduğunu ve hangi sanat kuramına
girdiklerini anlamışlardır. Bu bağlamda öğrencilerin eleştirel yetenekleri
geliştiği söylenebilir. Bu durumdaÇAGSEY ile yapılan etkinlikler, öğrenciler
üzerinde olumlu bir etki bırakmıştır.
5.
Seçkisiz örnekleme yöntemiyle seçilen üç öğrenciye ünite sonunda öğrendikleri
sanat bilgilerini ölçmek amacıyla, ölçütlere dayalı değerlendirme formu
uygulanmıştır. Bu formda; öğrencilerin sanatsal algı ve tepkilerinin olumlu
düzeyde olduğu, sanat eleştirisi ve estetik yargı deneyimi kazanmış oldukları,
eleştirel yargı seviyelerinin geliştiği ve sanat eserlerinin tekniğini, kimler
tarafından yapıldığını anlamış oldukları görülmektedir. Tüm bu olumlu sonuçlar
doğrultusunda, derslerde uygulanan çok alanlı görsel sanatlar eğitimi
yönteminin öğrencileri motive ederek, dersin amacına uygun gerekli bilişsel,
duyuşsal ve devinişsel davranışları geliştirmeye yönelik yaklaşımlarıyla öğrenme-
öğretme sürecini hızlandırması ve amacına uygun, nitelikli kılması bu yöntemin
önemini ve gerekliliğini ortaya koymuştur.
6.
ÇAGSEYilegerekli ilgi, motivasyon ve bilgiyi alan deney grubu
öğrencilerindenseçkisiz yöntemle seçilen üç öğrenci etkinlikler hakkında bu
yöntem ileyeni bilgiler öğrendiler. Bu bilgileri ders dışında, sanatın farklı
alanlarını kullanabileceklerini gördüler. Eğitim-öğretimi yeterli bulduklarını,
dersleri zevkli işlediklerinin farkına vardılar. Derse katılımlarının üst düzeyeulaştıklarını,
derse devam etmek istediklerini belirtmişlerdir. Bu yöntemin geleneksel
yöntemden üstün olduğunu, sanat eleştirisi için yeterli bilgiye sahip
olduklarını anladılar. Ayrıca Sanat eserlerindefarklı bakış açıları
kazandıklarının farkına vardılar. Bu deney gurubu öğrencilerinden seçilen üç
öğrenciden ikisinin sanat eğitimi almak istediklerini vebu dersin gerekli
olduğunu dile getirdiler. Yapılan uygulamaları önemsediklerini ifade ederek
yöntem hakkındaolumlu görüşlerinin olduğunu belirtiler.
7. ÇAGSEY ile öğretilen perspektif konusu öğrencilerde sanata, sanat eserine, sanatçıya karşı olumlu bakış açıları geliştirmiş, öğrencilerin kendilerine olan güvenlerini arttırmış; kendi sanatsal çalışmalarına karşı eleştirel gözle bakabilme becerisi kazandırmıştır.Bu nedenlerden ötürü;sanat eleştirisi, estetik, sanat tarihi ve uygulamagibi disiplinleri birleştirenÇAGSEY’in görsel sanatlar eğitimindekullanılmasının önemli ve gerekli olduğu sonucuna varılmıştır.
Ortaokullarda çok alanlı görsel sanatlar
eğitim yönteminin daha etkili işlenmesi amacıyla, görsel sanatlar dersinin iki
saatin ard arda olması ve her okulda görsel sanatlar atölyesi yapılması önerisi
getirilmiştir. Aynı zamanda çok alanlı görsel sanatlar eğitim yöntemiyle ilgli
araştırmacılara yönelik önerilerde de bulunulmuştur.