Neyzen Hasan Dede (Erinç)’Nin hayatı ve hamparsum nota defteri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Alper Akaryıldız

Danışman: AHMET HAKKI TURABİ

Özet:

Tezimiz, 1001 günlük çilesini tamamlamış hakîki bir Mevlevî Dede’si olan Hasan Erinç’in Hamparsum Nota Sistemi’ni kullanarak yazdığı nota defteri üzerine olacaktır. Kıdemli bir neyzen olan Hasan Erinç el yazısı ile iki nota defteri yazmıştır. Bunlardan birinin içindeki notaların günümüz nota ve Türkçesi’ne transkripsiyonunun gerçekleştirildiği çalışmamız giriş, üç bölüm, sonuç ve eklerden oluşmaktadır. Giriş bölümünde Türk Mûsikîsi’nde meşk sistemi, nota kullanımı, bilinen ilk sistemden günümüze notasyon sistemlerine kısaca değinilmiştir. Birinci bölüm Hamparsum Limonciyan ve Nota Sistemi hakkında kısa bir bilgi verilerek Hamparsum nota sistemi örneklerle anlatılmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde çalıştığımız defterin sahibi Hasan Erinç’in hayatı ve sanatçı kişiliği ele alınmıştır. Üçüncü bölümde ise çalışılan defter hakkında bilgiler ile günümüze transkripsiyonu yer almaktadır. ABSTRACT This dissertation includes transcription of one of the two manuscripts that were written by Hasan Erinç who was the genuine Mevlevi dervish and senior neyzen. This work contains an introduction, three chapters, a conclusion, and an appendix. Some information is given about the Meşkh system [special music education system of Turkish music], using of scores [in Turkish music], notation systems of Turkish music in the introduction. The first chapter includes information regarding the Hamparsum Limonciyan [who is the inventor of Hamparsum Notation system] and some examples from scores that were notated by the Hamparsum notation system. Hasan Erinç’s [writer of the manuscript] life story and his artistic individuality is discussed in the second chapter. The third chapter includes some information about the manuscript and the transcription of it.